Nowa lokomotywa elektryczna DRAGON 2 z floty RCP rozpoczęła służbę w PUK Kolprem.

Nowa lokomotywa elektryczna DRAGON 2 z floty RCP rozpoczęła służbę w PUK Kolprem.

09 lipca 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Przedsiębiorstwo Usług Kolejowych KOLPREM z końcem czerwca br. przejęło do eksploatacji lokomotywę DRAGON 2 nowosądeckiego producenta taboru kolejowego NEWAG S.A. Pojazd należy do floty bydgoskiej firmy wydzierżawiającej lokomotywy -  Rail Capital Partners sp. z o.o. (RCP).

Redakcja dziękuje Stanisławowi Jagiełło za udostępnienie zdjęć.

Fot. Stanisław Jagiełło

Historię KOLPREM Sp. z o.o. zapoczątkowało w 1999 roku wydzielenie z Zakładu Transportu Kolejowego Huty Katowice S.A. służb utrzymania ruchu a następnie, w 2001 roku przyłączenie służb przewozowych Zakładu Transportu Kolejowego Huty Katowice S.A. oraz zmiana nazwy na Przedsiębiorstwo Usług Kolejowych KOLPREM Sp. z o.o..

W 2004 roku Spółka uzyskała licencję na wykonywanie przewozów kolejowych rzeczy wydaną przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz wykonała pierwsze przewozy po infrastrukturze PKP PLK S.A.

Fot. Stanisław Jagiełło

W 2007 roku nastąpiło przejęcie przez KOLPREM Sp. z o.o., w drodze konsolidacji KOLHUT Sp. z o.o. w Krakowie oraz inkorporacja wyłączonych z Oddziałów ArcelorMittal Poland S.A w Krakowie, Sosnowcu i Świętochłowicach jednostek transportu kolejowego. W roku 2008 w strukturach KOLPREM Sp. z o.o powstał Oddział Przewozów Zewnętrznych, a w roku 2009 rozpoczął się proces wdrażania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem, który zakończył się uzyskaniem w dniu 7 maja 2011 roku certyfikatu. W roku 2013 nastąpiła inkorporacja wyłączonego z Zakładów Koksowniczych Zdzieszowice wydziału transportu kolejowego.

KOLPREM Sp. z o.o. realizuje kolejowe usługi przewozowe wyłącznie na rynku krajowym. Zaspokaja potrzeby przewozowe wszystkich oddziałów i spółek powiązanych z  ArcelorMittal Poland S.A., oraz podmiotów zewnętrznych z nią współpracujących. Posiada swoje jednostki organizacyjne w Dąbrowie Górniczej, Krakowie, Sosnowcu oraz Świętochłowicach.

Fot. Stanisław Jagiełło

Rail Capital Partners sp. z o.o. („RCP”) jest spółką typu „ROSCO” tzn. spółką posiadającą lokomotywy w celu ich dzierżawy przewoźnikom kolejowym. Jedynym udziałowcem Spółki jest Fundusz Inwestycji Infrastrukturalnych Kapitałowy FIZAN („Fundusz”), którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza Polski Fundusz Rozwoju S.A. Przedsiębiorstwo zapewnia przewoźnikom kolejowym dostęp do nowoczesnych lokomotyw bez konieczności ponoszenia znaczących nakładów kapitałowych.

RCP posiada w swojej ofercie uniwersalne lokomotywy elektryczne dla ruchu pasażerskiego jak i towarowego w opcji z dodatkowym agregatem spalinowym.

Wszystkie pojazdy z floty RCP to pojazdy nowe (najstarszy pojazd jest z 2017 roku) a co za tym idzie niezawodne i nowoczesne. Dodatkowe wyposażenie pojazdu w moduł dojazdowy zapewnia przewoźnikom możliwość eliminacji dodatkowych lokomotyw z prac manewrowych.