W piątek 9 lipca o godz. 7.05 w regionie Lungau w Dolinie Mury w środkowej Austrii wykoleił się skład kolejki wąskotorowej Murtalbahn. Czołowy wagon kolejki zderzył się z leżącym na torach powalonym drzewem, przewrócił się na nasyp kolejowy po którym zsunął się do przepływającej tuż obok rzeki Mur. Tam wagon zatrzymał się, leżąc na boku w wodzie. Pozostałe dwa wagony pozostały na torach. W pociągu w ostani dzień roku szkolnego, do szkoły w Tamsweg jechało 54 uczniów. Według lokalnych władz w wyniku zdarzenia 17 osób zostało rannych, z czego dziewięć musiało być hospitalizowanych.
Maszynista - który nie odniósł obrażeń w wypadku - podjął natychmiastowe działania ratownicze i pomógł rannym pasażerom opuścić pojazd. Pozostali pasażerowie zdołali opuścić pojazd o własnych siłach.
W akcji ratunkowej udział brały jednostki policji, straży pożarnej i ratownictwa wodnego, oraz Czerwonego Krzyża. Zabezpieczenie medyczne stanowiło dziesięć karetek, czterech lekarzy medycyny ratunkowej i dwa helikoptery. Wszystkie osoby zostały uratowane. Kilku uczniów zostało przewiezionych do szpitala w Tamsweg oraz do szpitala regionalnego Murtal w miejscowości Stolzalpe. Jedna osoba poszkodowana została przetransportowana śmigłowcem ratunkowym do szpitala w Schwarzach, gdzie została poddana obserwacji. Jak poinformowały służby ratownicze z dziewięciu osób przewiezionych do szpitali, trzy były poważnie ranne, a sześć lekko rannych.
Murtalbahn to kolej wąskotorowa o szerokości 760 mm, która biegnie wzdłuż doliny rzeki Mur od miasteczka Unzmarkt przez Murau do Tamsweg w austriackiej Styrii.
Ostatnio pojawiły się poważne obawy, że kolej wąskotorowa Murtalbahn zakończy swoją działalność. Operatorem jest przedsiębiorstwo Steiermärkische Landesbahnen. Kolejka wąskotorowa z Unzmarkt do Tamsweg wymaga pilnej modernizacji. Części zamienne do niektórych wagonów spalinowych są bardzo trudne do znalezienia. Zwolennicy transportu publicznego liczą jednak na elektryfikację lub snują wizję napędu wodorowego.