Jak poinformował portal zdopravy.cz České dráhy (ČD - Koleje Czeskie) rozważają zlecenie firmie zewnętrznej kompleksowej obsługi serwisowej wszystkich 51 jednostek elektrycznych RegioPanter i InterPanter, przy czym konserwacja byłaby nadal wykonywana przez pracowników przewoźnika i odbywałaby się w jego obiektach.
Plan ten wynika z ogłoszonych wstępnych konsulatacji rynkowych, których celem jest poznanie sytuacji na rynku i odpowiednie przygotowanie dokumentacji przetargowej. Spółka České dráhy wysłała ofertę uczestnictwa w konsultacjach do swojej spółki zależnej DPOV oraz do dwóch spółek należących do grupy producenta, Škoda Transportation i Škoda Pars. Czwartą firmą, z którą nawiązano kontakt, jest słowacka spółka ŽOS Vrútky. Każdy może jednak wziąć udział w konsultacjach.
Plany wycofania się z tej działalności mogą na pierwszy rzut oka wydawać się zaskakujące, szczególnie ze względu na duże inwestycje w zakłady naprawcze utrzymania Panter w Brnie i Pilźnie.
Jednak w podobny sposób zorganizowana jest obsługa serwisowa dzierżawionych przez České dráhy lokomotyw Vectron. Pełny zakres usług jest świadczony w zakładach przewoźnika przez własnych pracowników, co umożliwiło spółce dalsze rozszerzenie działalności usługowej. W przypadku Vectronów konserwację przeprowadza się w zajezdni Vršovice, a ČD wystawia faktury za tę czynność właścicielowi - spółce European Locomotive Leasing.
České dráhy mają obecnie w swojej flocie 51 jednostek RegioPanter i InterPanter, które znajdują się w siedmiu różnych zajezdniach. W konsultacjach rynkowych oczekiwany jest 15 letni okres obowiązywania umowy serwisowej. Wersja full-service obejmuje również przeniesienie tych czynności całkowicie poza teren i pracowników spółki ČD. Dostawca musi zagwarantować, że 97% wszystkich jednostek będzie dostępnych każdego dnia, w przeciwnym razie będzie płacił kary.
Jednostki elektryczne z rodziny Panter będą jednym z fundamentów floty ČD w najbliższych latach, a przewoźnik zamówił już kolejne.