Chorzowski oddział ArcelorMittal modernizuje się i poszerza asortyment produkowanych szyn kolejowych

Chorzowski oddział ArcelorMittal modernizuje się i poszerza asortyment produkowanych szyn kolejowych

12 lipca 2021 | Źródło: ArcelorMittal
PODZIEL SIĘ

Ponad 27 mln zł ArcelorMittal Poland zainwestował w swój zakład w Chorzowie, by produkować nowe, innowacyjne profile szyn kolejowych, które do tej pory nie były dostępne w Polsce. Dzięki temu wśród klientów Huty Królewskiej znajdą się teraz firmy z Belgii, Holandii, Litwy, Węgier czy Estonii. Ponadto oddział firmy w Chorzowie zyskał też mechaniczną znakownicę dla szyn i nowy blok kontrolno-pomiarowy.

Blok kontrolno - pomarowy. Fot. ArcelorMittal.

Huta Królewska poszerza katalog produktów dla kolejnictwa o nowe profile, które będą sprzedawane m.in. na Węgry, Litwę, Łotwę czy Estonię. Wszystko w ramach realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programu INNOSTAL, który pozwala zwiększać konkurencyjność i innowacyjność polskiego przemysłu stalowego.

Opracowana w Chorzowie technologia produkcji charakteryzuje się zmniejszonym zużyciem materiałów w procesie produkcyjnym walców i osprzętu walcowniczego. Prace badawczo-rozwojowe nad tą technologią rozpoczęły się w 2017 r., a ich zakończenie przewidywane jest na połowę tego roku.

Blok kontrolno-pomiarowy - moduł falistości. Fot. ArcelorMittal

Nietypowe? - Robimy od ręki

W ramach projektu opracowano technologię produkcji trzech innowacyjnych szyn kolejowych, które nie były wcześniej produkowane w Polsce, ani w żadnym zakładzie z grupy ArcelorMittal na świecie. - Pierwszy profil szynowy (MAV48), wyprodukowany w ramach projektu INNOSTAL, przeznaczony jest dla kolei węgierskiej. Posiada specjalne parametry przekroju poprzecznego, które są wymagane na tamtejszym rynku - podkreśla dr inż. Tomasz Zygmunt, kierownik ds. badawczo-rozwojowych w ArcelorMittal Poland.  Pierwsza partia szyn z tego gatunku już trafiła na Węgry.

Drugi profil (P50) został wyprodukowany specjalnie na potrzeby dostaw dla krajów bałtyckich – Litwy, Łotwy i Estonii. Ten projekt nie był łatwy, gdyż szyny musiały być produkowane według specjalnych wytycznych - przekrój szyn według normy rosyjskiej, a wykonanie zgodnie z normami europejskimi. Z kolei ostatni rodzaj szyny, zrealizowany w ramach programu INNOSTAL, to szyna (50E2), która będzie eksportowana do Belgii i Holandii.

- Inwestujemy w nasz zakład w Chorzowie, bo asortyment tu produkowany jest pożądany przez klientów na rynkach europejskich. Właśnie dlatego opracowujemy nowe profile szyn, by odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów w branży kolejowej - zaznacza Sanjay Samaddar, prezes i dyrektor generalny ArcelorMittal Poland.

Blok kontrolno-pomiarowy - moduł ultradźwiękowy. Fot. ArcelorMittal

USG i PESEL dla szyn

Nowe produkty to jedno, ale równie ważna jest modernizacja i rozwój zakładu, tak by dostosowywać go do najwyższych standardów i norm. Niedawno w oddziale w Chorzowie zainstalowany został blok kontrolno-pomiarowy, który pozwala kontrolować dodatkowe parametry i własności szyn zgodnie z normami europejskimi. Na bloku sprawdza się np. czy szyna jest prosta i czy ma jakieś wady powierzchniowe. Tę ostatnią cechę bada się metodą wiroprądową, czyli skanuje się powierzchnię produktu w poszukiwaniu ewentualnych wad, które trudno dostrzec tradycyjną metodą - nie widać ich gołym okiem. Dzięki badaniu ultradźwiękowemu można z kolei szybko wykryć ewentualne wady wewnątrz szyny - prześwietlać wnętrze wyrobu. Inwestycja ta ma duże znaczenie, bo do tej pory szyny produkowane w chorzowskim zakładzie musiały być badane w dąbrowskiej hucie ArcelorMittal Poland, co było skomplikowane logistycznie, a także kosztowne.

Mechaniczna znakownica w chorzowskim oddziale. Fot. ArcelorMittal

Poza blokiem kontrolno-pomiarowym w chorzowskim oddziale została zainstalowana także mechaniczna znakownica. Urządzenie pozwala nabijać kod szyny mechanicznie, nadając wyrobowi indywidualny numer, który można porównać do  PESEL-u dla szyn. Dzięki temu można zidentyfikować produkt na kolejnych etapach obróbki, aż do momentu dostarczenia do klienta.

- Dzięki instalacji nowych urządzeń i automatyzacji linii walcowniczej możemy stale poszerzać katalog produktów dla kolejnictwa. Nowe inwestycje dostosowują nasz zakład do coraz wyższych wymagań klientów i produkcji szyn zgodnie z aktualnymi, europejskimi normami - podkreśla Ireneusz Góral, dyrektor oddziału ArcelorMittal Poland w Chorzowie.

Szyny 50E2 w wykańczalni Huty Królewskiej w Chorzowie. Fot. ArcelorMittal

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Zaprezentowano prototyp francusko-niemieckiego pociągu regionalnego Zaprezentowano prototyp francusko-niemieckiego pociągu regionalnego
Następny artykuł Dwie pierwsze hybrydy z opcji pięciu domówionych pojazdów w drodze na Zachodnie Pomorze. Dwie pierwsze hybrydy z opcji pięciu domówionych pojazdów w drodze na Zachodnie Pomorze.