Jak informował Kurier Kolejowy Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zadowolony z dotychczasowej eksploatacji dwóch zakupionych hybryd, kursujących obecnie ze Szczecina do Kołobrzegu, skorzystał z opcji zawartej w umowie i zdecydował o zamówieniu jeszcze pięciu takich pojazdów. Wartość inwestycji to 100 mln zł netto. Pierwsze dwa wyprodukowane już przez nowosądecki NEWAG pojazdy są właśnie w drodze na Zachodnie Pomorze. Uwiecznili je na zdjęciach, w trakcie przejazdu przez Kraków Batowice - Anna Szczepanowska i Krzeszowice (linia Kraków - Katowice) - Wojtek Kojtek. Redakcja dziękuje za udostępnienie zdjęć.
Dwunapędowy zespoły trakcyjne to komfort i bezpieczeństwo podróży, a także ogromne ułatwienie w organizacji transportu kolejowego. Hybrydy będą kursować tam, gdzie nie cała trasa jest zelektryfikowana i krótszy lub dłuższy odcinek trzeba przejechać na silnikach diesla.
Dostawy pojazdów mają odbywać się etapami. Dwie z pięciu zamówionych hybryd już jadą na Pomorze Zachodnie. Jedna z nich zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ma oryginalna, „morską" malaturę.

Zachodniopomorskie hybrydy są wyposażane w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.
Hybrydowy napęd tworzy silnik trakcyjny (1600 kW) zasilany z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatora prądu. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).


Wraz z nabywaniem kolejnych, nowych dwunapędowych pojazdów trakcyjnych województwo zachodniopomorskie wyzbywa się trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57, zakupionych w roku 2012, a następnie w latach 2013-2014 zmodernizowanych w ZNTK Mińsk Mazowiecki.

