Wąskotorowy wagon spalinowy MBxc1-41 znów na chodzie, a mówiąc wprost "Ryjek" wrócił do żywych

Wąskotorowy wagon spalinowy MBxc1-41 znów na chodzie, a mówiąc wprost "Ryjek" wrócił do żywych

15 lipca 2021 | Źródło: MPK Poznań / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

„Ryjek” to wąskotorowy wagon spalinowy, wyprodukowany w 1932 roku. Po 17 latach postoju w zajezdni przy ulicy Fortecznej w Poznaniu gruntowny remont przeprowadził jego obecny właściciel czyli MPK Poznań Sp. z o.o. Wczoraj (14.07.2021)  wagon przeszedł pierwszą jazdę próbną. Jest on najstarszym zachowanym wagonem motorowym w Polsce.

Wagon spalinowy MBxc1-41 w czasie jazdy próbnej. Fot. Artur Wieczorek

„Ryjek” został wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein, skąd trafił do Bydgoskiej Kolei Powiatowej. W 1953 roku wagon został przekazany kolejce wąskotorowej w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon trafił do Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań „Ryjek” rozpoczął służbę na trasie Kolejki Parkowej Maltanka. Z uwagi na możliwość ogrzewania przedziału pasażerskiego Maltanka mogła wtedy funkcjonować przez cały rok. Od 2004 roku "Ryjek" nie był wykorzystywany, stał w zajezdni przy ul. Fortecznej, a Maltanka kursuje wyłącznie w okresie letnim.

 Wagon spalinowy MBxc1-41 w czasie jazdy próbnej. Fot. Artur Wieczorek

 

Wagon spalinowy MBxc1-41 w czasie jazdy próbnej. Fot. Artur Wieczorek

 

Aby ponownie mógł kursować na Maltance, konieczne stało się przeprowadzenie napraw. Trzeba było oczyścić pudło wagonu z pozostałości powłok malarskich i ponownie je zabezpieczyć, wymienić stopnie wejściowe oraz elementy stolarki. Podczas demontażu poszczególne elementy i instalacje zostały poddane drobiazgowej ocenie, w wyniku której w razie konieczności zostały wymienione lub zregenerowane.

"Ryjek w dawnej malaturze. Fot. Artur Wieczorek

 

„Ryjek” odzyskał też dawną malaturę. Górna część jest jasnozielona, zaś środkowa i dolna ciemniejsza. Przez całą długość pojazdu biegnie pomarańczowy pas. Całość wieńczy szary dach i kremowe napisy dekoracyjne.

Wagon spalinowy MBxc1-41 w czasie jazdy próbnej. Fot. Artur Wieczorek