Koleje Ukraińskie odbudowały 43 km toru w strefie zamkniętej Elektrowni Jądrowej w Czarnobylu.

Koleje Ukraińskie odbudowały 43 km toru w strefie zamkniętej Elektrowni Jądrowej w Czarnobylu.

15 lipca 2021 | Źródło: Energoatom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W dniu 9 lipca ukraińskie Narodowe Przedsiębiorstwo Energetyki Jądrowej Energoatom zakończyło odbudowę 43 km linii kolejowej w strefie zamkniętej elektrowni jądrowej w Czarnobylu między stacjami Wilcza i Janowa, która połączyła Centralne Składowisko Wypalonego Paliwa z ukraińską siecią kolejową.

 

Fot. Energoatom

Linia ta zapewnia funkcjonowanie Centralnego Składowiska Wypalonego Paliwa Jądrowego. Energoatom zakończył budowę pierwszego etapu Składowiska w grudniu 2020 roku kosztem około 2 mld hrywien. Brak możliwości eksploatacji tej dojazdowej linii kolejowej od trzech lat stanowił jedyną przeszkodę w uruchomieniu pierwszego kompleksu rozruchowego.

Rada Ministrów przekazała ten odcinek torów przedsiębiorstwu Energoatom 3 lutego 2021 roku. Energoatom niezwłocznie przeprowadził negocjacje z Kolejemi Ukraińskimi, które występowały jako wykonawca prac związanych z odbudową torowiska i w czerwcu zawarł stosowną umowę na rekonstrukcję odcinka kolejowego w strefie zamkniętej EJ w Czarnobylu pomiędzy zakładami Wilcza i Janowa za 336,7 mln UAH brutto.

43 km torów kolejowych zostało zbudowanych w rekordowym czasie. Tor układały dwie ekipy, jedna ze stacji Wilcza, a druga ze stacji Janowa. 9 lipca 2021 r. obie ekipy spotkały się i wbiły "złoty gwóźdź" w tor.

Fot. Energoatom

 

Odrestaurowania linia kolejowa połączyła Centralne Składowisko Wypalonego Paliwa Jądrowego z ukraińską siecią kolejową. Do 20 lipca ma być uruchomiony pierwszy pociąg testowy z symulowaną beczką na zużyte paliwo jądrowe. W najbliższej przyszłości zużyte paliwo jądrowe z trzech elektrowni atomowych w Równem, Chmielnickim i na Południowej Ukrainie zostanie tam dostarczone i będzie przechowywane przez następne sto lat.

Warto przypomnieć, iż w 2020 roku Koleje Ukraińskie zmniejszyły ilość remontów i rekonstrukcji torów kolejowych o 64,9% w porównaniu z rokiem 2019 - do 221,3 km. Spadek ilości prac remontowych tłumaczyły zakłóceniami w dostawie niezbędnych materiałów.