W czwartek 15 lipca br., w oparciu o rozstrzygnięty w marcu 2021 roku przetarg i obowiązujące w Hiszpanii procedury, doszło do podpisania umowy między hiszpańskim państwowym operatorem kolejowym RENFE a szwajcarskim producentem taboru firmą Stadler na budowę i dostawę 59 wysokopojemnych pociągów podmiejskich. Kontrakt jest wart około miliarda euro i obejmuje również części zamienne oraz utrzymanie przez okres 15 lat.
Hiszpański państwowy przewoźnik kolejowy RENFE przyznał firmie Stadler kontrakt na dostawę 59 pociągów podmiejskich, który obejmuje również części zamienne i obsługę techniczną przez 15 lat. Zamówienie to jest jednym z elementów przetargu na pociągi o dużej pojemności, ogłoszonego przez hiszpańskiego przewoźnika. Stadler zaproponował maksymalizację zdolności przewozowej poprzez zastosowanie wagonów piętrowych o długości od 100 do 120 metrów oraz od 160 do 240 metrów. Pociągi o iberyjskim rozstawie osi będą kursować po liniach napowietrznych prądu stałego 3 kV i osiągać maksymalną prędkość 140 km/h. Będą one świadczyć usługi dojazdowe w największych miastach Hiszpanii.
RENFE po raz pierwszy zamówiło pociągi od firmy Stadler. Nowe pociągi będą projektowane i produkowane w zakładach Stadlera w Walencji. Kontrakt przewiduje opcję na 44 dodatkowe jednostki, jak również ich utrzymanie.