PKP Intercity robi kolejny krok, by pasażerowie czuli się jeszcze bezpieczniej. Przewoźnik wystartował z akcją edukacyjną, w ramach której prezentuje zasady udzielania pierwszej pomocy mogące przydać się w każdej sytuacji, m.in. podczas wakacyjnego wypoczynku.
Jak pokazują badania, 67% Polaków deklaruje, że umiałoby udzielić pierwszej pomocy, ale tylko 19% jest całkowicie pewnych swoich umiejętności w takiej sytuacji. W przypadku zagrożenia życia, w tym nagłego zatrzymania krążenia, kluczowe są działania jakie zostaną podjęte w ciągu pierwszych kilku minut. O tym, jak zachować się i co zrobić w takiej sytuacji, która zdarzyć się może w każdym miejscu, przypomina PKP Intercity.
Bezpieczeństwo podróży koleją jest jednym z głównym obszarów działania PKP Intercity. Dlatego poza codziennymi praktykami, które zapewniają bezpieczne przejazdy, angażujemy się również w działania edukacyjne. Wierzymy, że okres wakacyjny, kiedy pociągami podróżuje ogromna liczba pasażerów, to doskonały czas, by dotrzeć z tą bezcenną wiedzą do jak największego grona osób - mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Specjalistyczny sprzęt na pokładach pociągów
W trosce o zapewnienie wysokiego bezpieczeństwa podróży, już 40 pociągów PKP Intercity wyposażonych jest w defibrylatory AED - od 2015 roku 20 składów Pendolino, a od kilku miesięcy także 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Sprzęt zapewnia każdej osobie, nawet nie posiadającej żadnego doświadczenia w ratownictwie medycznym, wsparcie w udzielaniu pomocy poszkodowanym z podejrzeniem nagłego zatrzymania krążenia.
W przypadku jego wystąpienia użycie defibrylatora zwiększa szansę na przeżycie z 3 do aż 75%. Niemal wszyscy pracownicy (98%) drużyn konduktorskich PKP Intercity są przeszkoleni z udzielania pierwszej pomocy, w tym z zasad prawidłowego użycia defibrylatora AED. Takie szkolenia przechodzą wszyscy nowi pracownicy.
Cieszy nas tak wielkie zaangażowanie PKP Intercity w kwestię zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom. Mamy świadomość, jak wielu z nich codziennie wybiera kolej. Ważne, by wiedzieli, jak prawidłowo nieść pomoc innym osobom lub mogli z niej samemu skorzystać – czy to ze strony współpasażera czy przeszkolonej załogi - podkreśla Szymon Kozłowski z Polskiej Grupy Ratownictwa Medycznego.
Te działania mają wpływ na to, że pasażerowie wysoko oceniają poczucie bezpieczeństwa w pociągach. W cyklicznym badaniu satysfakcji przeprowadzonym wśród pasażerów PKP Intercity na jesieni 2020 roku wskaźnik satysfakcji w tej kategorii wyniósł 83 p.p (obliczany jako różnica między procentem pasażerów wskazujących najwyższe oceny a tymi wskazujące najniższe). Od 2013 roku satysfakcja z bezpieczeństwa w pociągu wzrosła aż o 45 p.p.