Jak poinformował czeski portal zdopravy.cz Ministerstwo Transportu potwierdziło, że chce wprowadzić nowe bezpośrednie połączenie między Pragą a wybrzeżem Morza Bałtyckiego w Polsce od grudnia 2023 roku. Komisja opublikowała już wstępne ogłoszenie w Europejskim Biuletynie Zamówień Publicznych, zgodnie z którym zamówienie na obsługę nowej linii R32 Praga - Wrocław - Gdynia po stronie czeskiej powinno zostać udzielone Kolejom Czeskim. RegioJet chce jednak uruchomić na tej trasie także linię komercyjną.
O nowej linii mówiło się już od zeszłego roku, a od początku roku nabierała ona coraz wyraźniejszych kształtów. "Przygotowanie nowej linii R32 przebiega zgodnie z oczekiwaniami. Opublikowano wstępne ogłoszenie, a rozpoczęcie działalności planowane jest na grudzień 2023 roku" - powiedział rzecznik ministerstwa transportu. Zamówienie ma być udzielone w trybie bezpośredniego udzielenia bez konkursu przez ČD. "Zakładamy bezpośrednie przyznanie przewoźnikowi České dráhy" - dodał Ministerstwo Transportu poinformowało niedawno o planach budowy nowego połączenia także Kraj Pardubicki.
Koleje Czeskie liczą zapewne na wcześniejsze kursowanie we współpracy z polskim partnerem aż po Bałtyk do Gdyni. W lutowej odpowiedzi na temat zbliżającego się przejęcia lokomotyw Siemens Vectron podali, że do końca października 2022 r. przejmą 7 maszyn, które będą eksploatowane na nowej linii Praga - Lichkov - Wrocław - Gdynia.
Obecnie nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego między Pragą a Wrocławiem, wcześniej trasę tę obsługiwał Leo Express. Linia nie została jednak jeszcze przywrócona.
Do listy planowanych nowych połączeń Regiojet dołączyła również linia z Pragi do Gdyni. "Przyglądamy się trasom, na których jesteśmy przekonani o możliwości kursowania pociągów w trybie open access (swobodny dostęp przewoźników, taki sam tryb jak Praga - Ostrawa, red.)" - powiedział portalowi zdopravy.cz rzecznik spółki Alešl Ondrůj. "Polska jest obecnie jednym z naszych priorytetów" - dodał Ondrůj.