Wyremontowany żółto-niebieski EZT EN71 052 już niebawem objawi sie na trójmiejskich torach

Wyremontowany żółto-niebieski EZT EN71 052 już niebawem objawi sie na trójmiejskich torach

22 lipca 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Minęło 70 lat odkąd na tory wyjechał pierwszy na Pomorzu pociąg elektryczny z Gdańska do Nowego Portu. Ten pociąg zapoczątkował historię kolei aglomeracyjnej w Trójmieście, uwieńczonej powstaniem Trójmiejskiej Szybkiej Kolej Miejskiej. 1 lipca br. przypadł jubileusz 20-lecia spółki. Tyle lat minęło bowiem od uruchomienia działalności przez spółkę PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Oba jubileusze stały sie pretekstem do wykonania remontu powiązanego z historią kolei na Pomorzu pojazdu EN71. Dzisiaj prezentujemy pierwsze zdjęcia remontowanej jednostki w historycznej malaturze, wykonane w hali i tuż po wyjeździe na tory postojowe warsztatu w Gdyni. Redakcja dziękuje autorowi za udostępniene zdjęć.

Fot. Pojazd w trakcie remontu w hali Trójmiejskiej SKM. Fot. Maurycy Kiszkiel-Makiewicz

Nie tylko muzea ale także przewoźnicy, ze względu na szacunek do tradycji kolejowej i historii lubią mieć w swojej flocie jednostki, które onegdaj były przez nich eksploatowane, stając się nieomal symbolem ich działalności na rzecz lokalnych mieszkańców. Tak jest także w przypadku Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście związanej od zawsze z Pomorzem i aglomeracją Trójmiasta. Już niebawem zakończą się prace remontowe przy elektrycznym zespole trakcyjnym EN71, wykonane przez spółkę własnymi siłami. Spółka chciałaby wyremontować również elektryczny zespół trakcyjny EN57, ale jak to zazwyczaj bywa realizacja pomysłu uwarunkowana jest zgromadzeniem niezbędnych środków finansowaych. Znanym z poszanowania historii i tradycji kolejarskiej członkom zarządu SKM w Trójmieście życzymy spełnienia tych planów.

Pojazd w trakcie remontu w hali Trójmiejskiej SKM. Fot. Maurycy Kiszkiel-Makiewicz

Po zelektryfikowaniu w 1975 roku "Zakopianki"  linii kolejowej z Krakowa do Zakopanego zaszła potrzeba pozyskania nowego taboru do obsługi pociagów na tej trasie. Krakowska Dyrekcja PKP nie posiadała w swojej flocie odpowiedniej ilości lokomotyw i wagonów, a eksploatowane przez nią jednostki EN57 były zbyt słabe aby poruszać się w tak trudnych warunkach zakopiańskiej linii.
Układ trasy z trzema stacjami, na których trzeba było zmieniać kierunek czoła pociągu ( Kraków Płaszów, Sucha Beskidzka i Chabówka ) wymógł dezycję wprowadzenia na nowozelektryfikowaną linię przystosowane do niej, nowe jednostki. Bazując na zespołach EN57 i składach wyprodukowanych w poprzednich latach dla Jugosławii stworzono czteroczłonową jednostkę EN71.

Pojazd w trakcie remontu w hali Trójmiejskiej SKM. Fot. Maurycy Kiszkiel-Makiewicz

 

Pojazd w trakcie remontu w hali Trójmiejskiej SKM. Fot. Maurycy Kiszkiel-Makiewicz

W 1976 roku wrocławska fabryka Pafawag dostarczyła krakowskiej kolei 20 tego typu pojazdów. Wszystkie trafiły do lokomotywowni w Suchej Beskidzkiej i jeszcze w tym samym roku rozpoczęły obsługę lokalnych połączeń. Jednostka EN71 to praktycznie EN57 z dodatkowym wagonem silnikowym.

Początkowo pojazdy te eksploatowane były wyłącznie w Małopolsce. Jednakże po sukcesie EN71 również inne dyrekcje przejawiały chęć wprowadzenia do ruchu nowych jednostek na swojej sieci.

Wrocławski Pafawag rozpoczął więc montaż kolenych składów z będących po wypadkach, ale nie zniszczonych członów EN57. W ten sposób wyprodukowano kolejne 27 jednostek, które zaangażowane zostały do świadczenia usług przewozowych w okolicach Wrocławia i Jeleniej Góry a także pojawiły się w aglomeracji Trójmiasta.

Remontowany EN71 052 w torach postojowych SKM w Gdyni. Fot. Maurycy Kiszkiel-Makiewicz

 

Remontowany EN71 052 w torach postojowych SKM w Gdyni. Fot. Maurycy Kiszkiel-Makiewicz