CZ LOKO intensywnie pracuje nad uzyskaniem certyfikatu ECM (Podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu). Firmy, które uzyskają ten certyfikat mają prawo stać się tzw. "podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie taboru", co w praktyce oznacza, że są odpowiedzialne za prawidłowe i terminowe utrzymanie poszczególnych pojazdów w zakresie swoich kompetencji.
"Chociaż jest to w pewnym stopniu komplikacja administracyjna, jest to konieczna zmiana legislacyjna, która wpłynie korzystnie na poprawę jakości działania i ogólnie zwiększy bezpieczeństwo na kolei. Postrzegamy tę sytuację również jako ogromną szansę rynkową i od kilku miesięcy jesteśmy w pełni zaangażowani w przygotowania we wszystkich obszarach. ECM wpływa praktycznie na wszystkie procesy i systemy funkcjonowania firmy. Od 1 lipca otworzyliśmy nowy Dział Obsługi Klienta i intensywnie pracujemy nad przygotowaniem aplikacji MyLoko, która przeniesie całą obsługę posprzedażową do przejrzystego, intuicyjnego i nowoczesnego środowiska online. " - mówi inż. Jan Kutálek, dyrektor handlowy i członek zarządu CZ LOKO.
Nowy obowiązek wynika z czwartego pakietu kolejowego UE, który objął wszystkie pojazdy kolejowe wymaganą certyfikacją systemu utrzymania, co do tej pory dotyczyło tylko wagonów towarowych. Obejmuje to lokomotywy, kompletne jednostki, wagony pasażerskie i pojazdy specjalne. Unia Europejska chce ujednolicić jakość utrzymania pojazdów kolejowych eksploatowanych w ramach publicznej sieci kolejowej. Od połowy czerwca 2022 r. każdy z nich będzie miał własną rejestrację, a tym samym gwarancję, że jest w bezpiecznym i zdatnym do użytku stanie.
CZ LOKO rozwija wspomnianą aplikację desktopową MyLoko, która zostanie uruchomiona w styczniu 2022 r. Jednak już w październiku br. dla wybranych klientów zostanie udostępniona wersja pilotażowa.
"Wszystkie procesy związane z zarządzaniem flotą zostaną w przejrzysty sposób przeniesione do środowiska online. Klienci mogą kontaktować się z naszymi pracownikami obsługi klienta praktycznie przez całą dobę. Środowisko będzie również obejmować monitoring online i śledzenie poszczególnych pojazdów za pomocą systemu naszego wieloletniego partnera GX Corpfin, który zostanie w pełni wdrożony w MyLoko. Jestem przekonany, że usługa ta przyniesie wszystkim użytkownikom znaczne oszczędności finansowe, nie tylko w zakresie kosztów planowania i zapewnienia regularnej obsługi technicznej pojazdów" - dodał inż. Jan Kutálek.