Segedyński CityLink, pociągo-tramwaj Stadlera zaprezentowany na paradzie kolejowej w Budapeszcie

Segedyński CityLink, pociągo-tramwaj Stadlera zaprezentowany na paradzie kolejowej w Budapeszcie

24 lipca 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / MÁV
PODZIEL SIĘ

Z okazji 175. rocznicy kolei węgierskiej w dniach 17 i 18 lipca 2021 r. w Parku Historycznym Kolei Węgierskich w Budapeszcie miała miejsce Międzynarodowa Parada Pojazdów Kolejowych i Wagonów Restauracyjnych. Jednym z wydarzeń specjalnych weekendu była prezentacja pociągo-tramwaju, który jeszcze w tym roku wejdzie do eksploatacji na trasie Hódmezővásárhely-Szeged. Gábor Szécsényi, nasz kolega z Budapesztu przekazał redakcji serię zdjęć wykonanych podczas prezentacji pojazdu. O projekcie pociągu - tramwaju w Szegedzie i pierwszych jazdach próbnych pisał w marcu br. Kurier Kolejowy

 

 

Fot. Gábor Szécsényi

Parada pojazdów była wyjątkową okazją dla zwiedzających, aby zobaczyć w Budapeszcie pociągo - tramwaj, który zostanie uruchomiony jesienią tego roku na trasie Hódmezővásárhely - Szeged. 37-metrowy, ważący siedemdziesiąt jeden ton, spalinowo-elektryczny tramwaj hybrydowy ma 216 miejsc siedzących, w tym 4 miejsca dla osób niepełnosprawnych. Komfortowy, w dużej mierze niskopodłogowy i bezbarierowy pojazd CityLink jest wyposażony w najnowocześniejszy system informacji pasażerskiej, klimatyzowany, jasny i przestronny przedział pasażerski oraz nowoczesny system kamer bezpieczeństwa na pokładzie. Dwie wielofunkcyjne przestrzenie mogą pomieścić osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, rowery lub wózki dziecięce.

 

Fot. Gábor Szécsényi

 

Wnętrze pojazdu. Fot. Gábor Szécsényi

 

W maju 2017 r. firma MÁV-Start podpisała umowę na zakup 12 pojazdów z hiszpańską firmą Stadler Rail Valencia. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością 50 kilometrów na liniach tramwajowych Szeged i Hódmezővásárhely, natomiast na otwartej linii kolejowej między miastami będą mogły jeździć z prędkością do 100 kilometrów w trakcji spalinowej.

 

Kabina maszynisty. Fot. Gábor Szécsényi

 

25-kilometrową trasę między Szegedem a Hódmezővásárhely można pokonać autobusem w około 50-55 minut, natomiast pociągo - tramwajem czas przejazdu będzie można skrócić do 37 minut. Pomiędzy tymi dwoma miejscowościami w okręgu Csongrád-Csanád pojazdy będą mogły odjeżdżać w godzinach szczytu co 15 minut, dzięki czemu podróż stanie się wygodniejsza dla 10 000 pasażerów dziennie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Widok na pojazd z góry. Fot. Gábor Szécsényi

Przypominamy, prezentowane wcześniej główne parametry techniczne hybrydowych pojazdów tramwajowo-kolejowych Szeged-Hódmezővásárhely należących do rodziny pojazdów CityLink produkowanych przez Stadler Rail Valencia S.A.U.:

  • Długość pojazdu: 37,2 m
  • Maksymalna szerokość: 2650 mm
  • Maksymalna wysokość (z opuszczonym pantografem): 3943 mm
  • Masa własna pojazdu: 69,7 tony 92 miejsca (z 16 składanymi siedzeniami) 216 pasażerów (4 osoby / m²)
  • W 2 wielofunkcyjnych przedziałach pasażerskich pojazdu znajdują się miejsca dla 4 pasażerów na wózkach inwalidzkich i miejsca do przewożenia 8 rowerów
  • 4-4 (w sumie 8 sztuk) podwójnych drzwi wahadłowo-przesuwnych na stronie, w układzie symetrycznym.
  • Posiada 1 platformę ruchomą dla peronów o wysokości wsiadania 360 mm i 2 platformy ruchome dla peronów o wysokości wsiadania 600 mm 
  • Swobodny dostęp dla osób na wózkach inwalidzkich do wielofunkcyjnych przedziałów pasażerskich pojazdu zarówno na platformach miejskich sk + 30 cm, jak i z peronów kolejowych sk + 55 cm. (ponad główkę szyny)
  • Średnica koła nowego 720 mm, zużytego 640 mm
  • Znamionowa moc wbudowanego elektrycznego silnika trakcyjnego: 4X145 kW

 

Fot. Gábor Szécsényi