Z okazji 175. rocznicy kolei węgierskiej w dniach 17 i 18 lipca 2021 r. w Parku Historycznym Kolei Węgierskich w Budapeszcie miała miejsce Międzynarodowa Parada Pojazdów Kolejowych i Wagonów Restauracyjnych. Jednym z wydarzeń specjalnych weekendu była prezentacja pociągo-tramwaju, który jeszcze w tym roku wejdzie do eksploatacji na trasie Hódmezővásárhely-Szeged. Gábor Szécsényi, nasz kolega z Budapesztu przekazał redakcji serię zdjęć wykonanych podczas prezentacji pojazdu. O projekcie pociągu - tramwaju w Szegedzie i pierwszych jazdach próbnych pisał w marcu br. Kurier Kolejowy
Parada pojazdów była wyjątkową okazją dla zwiedzających, aby zobaczyć w Budapeszcie pociągo - tramwaj, który zostanie uruchomiony jesienią tego roku na trasie Hódmezővásárhely - Szeged. 37-metrowy, ważący siedemdziesiąt jeden ton, spalinowo-elektryczny tramwaj hybrydowy ma 216 miejsc siedzących, w tym 4 miejsca dla osób niepełnosprawnych. Komfortowy, w dużej mierze niskopodłogowy i bezbarierowy pojazd CityLink jest wyposażony w najnowocześniejszy system informacji pasażerskiej, klimatyzowany, jasny i przestronny przedział pasażerski oraz nowoczesny system kamer bezpieczeństwa na pokładzie. Dwie wielofunkcyjne przestrzenie mogą pomieścić osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, rowery lub wózki dziecięce.
W maju 2017 r. firma MÁV-Start podpisała umowę na zakup 12 pojazdów z hiszpańską firmą Stadler Rail Valencia. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością 50 kilometrów na liniach tramwajowych Szeged i Hódmezővásárhely, natomiast na otwartej linii kolejowej między miastami będą mogły jeździć z prędkością do 100 kilometrów w trakcji spalinowej.
25-kilometrową trasę między Szegedem a Hódmezővásárhely można pokonać autobusem w około 50-55 minut, natomiast pociągo - tramwajem czas przejazdu będzie można skrócić do 37 minut. Pomiędzy tymi dwoma miejscowościami w okręgu Csongrád-Csanád pojazdy będą mogły odjeżdżać w godzinach szczytu co 15 minut, dzięki czemu podróż stanie się wygodniejsza dla 10 000 pasażerów dziennie.
Widok na pojazd z góry. Fot. Gábor Szécsényi
Przypominamy, prezentowane wcześniej główne parametry techniczne hybrydowych pojazdów tramwajowo-kolejowych Szeged-Hódmezővásárhely należących do rodziny pojazdów CityLink produkowanych przez Stadler Rail Valencia S.A.U.:
- Długość pojazdu: 37,2 m
- Maksymalna szerokość: 2650 mm
- Maksymalna wysokość (z opuszczonym pantografem): 3943 mm
- Masa własna pojazdu: 69,7 tony 92 miejsca (z 16 składanymi siedzeniami) 216 pasażerów (4 osoby / m²)
- W 2 wielofunkcyjnych przedziałach pasażerskich pojazdu znajdują się miejsca dla 4 pasażerów na wózkach inwalidzkich i miejsca do przewożenia 8 rowerów
- 4-4 (w sumie 8 sztuk) podwójnych drzwi wahadłowo-przesuwnych na stronie, w układzie symetrycznym.
- Posiada 1 platformę ruchomą dla peronów o wysokości wsiadania 360 mm i 2 platformy ruchome dla peronów o wysokości wsiadania 600 mm
- Swobodny dostęp dla osób na wózkach inwalidzkich do wielofunkcyjnych przedziałów pasażerskich pojazdu zarówno na platformach miejskich sk + 30 cm, jak i z peronów kolejowych sk + 55 cm. (ponad główkę szyny)
- Średnica koła nowego 720 mm, zużytego 640 mm
- Znamionowa moc wbudowanego elektrycznego silnika trakcyjnego: 4X145 kW