Prezesi Renfe - Isaías Táboasv i Alstom España - Leopoldo Maestu, podpisali umowę na zakup 152 pociągów o dużej pojemności dla przewozów metropolitarnych, za 1,447 mln euro. Kontrakt z Alstom, którego przyznanie zostało zatwierdzone przez Zarząd Renfe w marcu ubiegłego roku, przewiduje wyprodukowanie 152 pociągów o długości 100 metrów każdy. Obejmuje również części zamienne, oprzyrządowanie warsztatów oraz serwis przez 15 lat.
Nowe pociągi, które będą przeznaczone do obsługi dużych węzłów metropolitarnych, mają pojemność co najmniej 900 miejsc siedzących każdy (20% więcej niż obecne pociągi Civia). Ponadto, dzięki zaawansowanej konstrukcji z minimum 10 drzwiami i przestronnymi przedsionkami, czas wsiadania i wysiadania pasażerów zostanie skrócony do minimum.
Wszystkie pojazdy będą również w pełni dostępne, z ułatwieniami w podróży dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, a także będą wyposażone w łącza wifi oraz miejsca na rowery i wózki dziecięce.
Operacja ta jest częścią planu odnowy floty uruchomionego przez Renfe w 2019 r., mającego na celu zagwarantowanie jakości i poprawę usług publicznych w nadchodzących latach, i który obejmie odnowienie 50% pociągów podmiejskich i regionalnych.
Renfe podejmuje największe w ostatnich dziesięcioleciach wysiłki inwestycyjne w zakresie zakupu taboru kolejowego, aby przyczynić się do pobudzenia ożywienia gospodarczego, ogłaszając przetargi na łączną kwotę ponad 3 500 milionów euro, które wygenerują około 52 000 nowych miejsc pracy.
Nabycie tych pociągów umożliwia zaspokojenie przewidywanych potrzeb w zakresie odmłodzenia taboru, zwiększenia niezawodności i ograniczenia liczby zdarzeń, zwiększenia efektywności energetycznej, a także dostosowania się do obowiązków w zakresie wdrożenia dostępności i zwiększenia bezpieczeństwa w systemie kolejowym.
W związku z tym Renfe dąży do obniżenia średniego wieku taboru kolejowego, zwłaszcza w kolejach metropolitarnych i regionalnych, które posiadają pociągi mające w niektórych przypadkach ponad 30 lat i stanowią 80% usług publicznych Renfe.
Alstom w Santa Perpètua
Centrum Przemysłowe Santa Perpètua de Mogoda, o powierzchni 360 000 m2, jest największą fabryką Alstom w Hiszpanii i Portugalii oraz pierwszą w hiszpańskim sektorze kolejowym, w której zastosowano standardy Przemysłu 4.0. Obecnie zatrudnia prawie tysiąc pracowników i ma możliwość produkcji wszystkich typów pociągów (tramwaje, metro, pociągi podmiejskie i regionalne) dla projektów krajowych i międzynarodowych, od fazy projektowania do ostatecznej dostawy do klienta. Centrum to wyprodukowało wszystkie pociągi Alstom jeżdżące w Hiszpanii i realizuje projekty w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, Europie, Afryce Północnej, na Bliskim Wschodzie, w Azji i Oceanii.