Kosztem 108 mln złotych zmodernizowana zostanie linia kolejowa między Wolsztynem a Drzymałowem

Kosztem 108 mln złotych zmodernizowana zostanie linia kolejowa między Wolsztynem a Drzymałowem

28 lipca 2021 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Pasażerowie zyskają wygodne perony. Pociągi sprawniej i bezpieczniej pojadą nowym torem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy na realizację prac i dofinansowanie z wielkopolskiego RPO modernizacji linii kolejowej między Wolsztynem a Drzymałowem, która w efekcie skróci czas  podróży z Poznania do Wolsztyna.. Inwestycja warta ok. 108 mln zł planowana jest do końca lipca 2023 r.

Podpisanie umowy w Luboniu koło Poznaniu Fot. Mirosław Siemieniec / PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś (28 lipca) umowy z wykonawcą, firmą Infra Silesia S.A., na przygotowanie dokumentacji i realizację prac budowlanych oraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

- Dzięki inwestycjom w ramach Krajowego Programu Kolejowego, przy efektywnym wykorzystaniu funduszy europejskich, PLK konsekwentnie zwiększają atrakcyjność kolei nie tylko na trasach międzynarodowych i krajowych, ale także regionalnych. Prace między Wolsztynem a Drzymałowem zapewnią sprawniejsze i wygodniejsze podróże do Poznania, a mieszkańcy zyskają lepszy dostęp do przewidywalnej i ekologicznej komunikacji - powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

-To jeden z większych projektów kolejowych Samorządu Województwa Wielkopolskiego, który będzie służył pasażerom w regionie i przyczyni się do zwiększenia ich komfortu oraz bezpieczeństwa. Od szeregu lat podejmujemy wiele inicjatyw i działań w obszarze infrastruktury kolejowej, które zmierzają do zwiększenia konkurencyjności tej gałęzi transportu - powiedział Marek Woźniak, marszałek wielkopolski.

Stacja Luboń koło Poznania. Fot. Mirosław Siemieniec / PKP PLK

 

Dogodny dostęp do kolei umożliwią nowe perony w Wolsztynie i Grodzisku Wielkopolskim. Na wyższych platformach przewidziano wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Dla lepszej orientacji w podróży przygotowane zostanie dotykowe oznakowanie, elektroniczne wyświetlacze i gabloty informacyjne. Dogodne dojście na pociąg zapewnią wyremontowane przejścia podziemne. Osoby mające trudności z poruszaniem się zyskają pochylnie. Bezpieczeństwo zwiększą balustrady, a do ekologicznych podróży zachęcą stojaki rowerowe.

Inwestycja PLK zapewni sprawniejsze podróże. Między Wolsztynem a Drzymałowem możliwe będzie zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h (obecnie prędkość wynosi od 40 do 80 km/h). Na ok. 15 km odcinku ułożony zostanie nowy, bezstykowy tor. Zmniejszy się hałas i oddziaływanie kolei na środowisko. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem na stacjach Rakoniewice i Wolsztyn poprawi przepustowość trasy, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów. Zapewnione będą dogodniejsze połączenia regionalne m.in. z Wolsztyna i Grodziska Wielkopolskiego do Poznania, a z Poznania także w inne części kraju. 

Bezpieczeństwo na trasie zwiększy przebudowa 21 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania zyskają nową nawierzchnię, a na części z nich zamontowane zostaną dodatkowe zabezpieczenia: sygnalizatory i rogatki oraz monitoring.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo - Wolsztyn” za ok. 108 mln zł (netto) przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości ok. 83 mln zł. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w IV kw. br., po opracowaniu projektu, a zakończenie do końca lipca 2023 r.

Inwestycja uzupełni zrealizowane już prace między Wolsztynem a Poznaniem (linia nr 357, Powodowo - Luboń k. Poznania). Od 2014 r. pociągi jeżdżą nowym torem na odcinku Drzymałowo - Grodzisk Wielkopolski. Podróżni korzystają z nowego przystanku w Grąblewie i nowych peronów m.in. w Rakoniewicach, Tłokach i Rostarzewie. Trasa zyskała nowoczesne rozwiązania przy zachowaniu historycznego charakteru - na linii z początku XX w. pozostawiono m.in. dawne semafory kształtowe, a rozkładowe przewozy pasażerskie prowadzone są z wykorzystaniem parowozów z Parowozowni Wolsztyn.