Kolejny pociąg dużej prędkości wyprodukowany przez TALGO dla kolei Uzbeckich przybył do Taszkientu

Kolejny pociąg dużej prędkości wyprodukowany przez TALGO dla kolei Uzbeckich przybył do Taszkientu

28 lipca 2021 | Źródło: Koleje Uzbeckie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Uzbekistan Temir Yollari (Koleje Uzbeckie) otrzymał pierwszy z dwóch szybkich pociągów od hiszpańskiej firmy Patentes Talgo. W Uzbekistanie pociągi te nazywane są Afrosiyob. Na początku lipca nowy pociąg Talgo wyruszył z Bilbao w Hiszpanii do Taszkientu. Po przebyciu 4000 km drogą morską na promie Finnbreeze pociąg przybyl do Sankt Petersburga, skąd po zmontowaniu w całość 20 lipca został wysłany koleją do Uzbekistanu. Po pokonaniu kolejnych 4200 km, przez Rosję i Kazachstan, pociąg dotarł do Taszkientu wieczorem 24 lipca.

Fot. Koleje Uzbeckie

Roll-trailery z wagonami i głowicami w Sankt Petersburgu zostały przetoczone na place składowe przez pracowników portu. Za pomocą żurawi samojezdnych zostały umieszczone na szynach. Po zakończeniu operacji specjaliści hiszpańskiego producenta połączyli wagony i głowice w pociąg o długości 260 m.

Pociąg miał pokonać prawie pięć tysięcy kilometrów do Taszkientu, stąd też po zakończeniu montażu w porcie skład został wysłany do zajezdni Kolei Rosyjskich w celu ostatecznej weryfikacji i zastosowania zabezpieczeń antywandalowych. Specjalna okładzina kadłubów głowic i wagonów pozwoliła im zachować integralność podczas transportu

W kwietniu 2019 roku Koleje Uzbeckie podpisały umowę z hiszpańskim Patentes Talgo na zakup dwóch szybkich pociągów AVE 250. Wartość kontraktu wynosi 57,5 mln euro. Oprócz dwóch lokomotyw z 11 wagonami, TALGO ma dostarczyć również cztery dodatkowe wagony klasy ekonomicznej przeznaczone do uzupełnianie dwóch wcześniej zakupionych pociągów, a także wyposażenie zajezdni. Drugi z zakupionych pociągów zostanie dostarczony we wrześniu.

Duma Kolei Uzbeckich - pociąg Afrosiyob. Fot. Koleje Uzbeckie

To już piąty pociąg dużych prędkości tego typu w Uzbekistanie. Pracownicy Kolei Uzbeckich obsługują pociągi i wagony pasażerskie hiszpańskiej spółki Talgo od ponad ośmiu lat. Ich nazwa pochodzi od starożytnej osady Afrosiab. Służą pasażerom na trasach Taszkient - Samarkanda - Karshi i Taszkient - Samarkanda - Buchara.

Koleje potrzebują nowych szybkich pociągów do obsługi przyszłej trasy Taszkient - Buchara - Chiwa, a także do zwiększenia częstotliwości kursowania na istniejących trasach. Obecnie jednym z głównych problemów z szybkimi pociągami w Uzbekistanie jest wysoki popyt na przejazd i wynikający z tego niedobór miejsc.

Uzbekistan znajduje się obecnie wśród 20 krajów na świecie z rozwiniętą infrastrukturą kolei dużych prędkości i jest jedynym krajem Azji Środkowej, który został uwzględniony w Globalnym Rankingu Kolei Dużych Prędkości.