Pociąg testowy do CSFN pomyślnie przejechał po odrestaurowanym torze kolejowym "Wilcha - Janów"

Pociąg testowy do CSFN pomyślnie przejechał po odrestaurowanym torze kolejowym "Wilcha - Janów"

31 lipca 2021 | Źródło: Energoatom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

29 lipca 2021 r. odbył się próbny przejazd pierwszego testowego pociągu specjalnego, który przewoził symulator kontenera ze zużytym paliwem jądrowym, zrekonstruowany odcinek kolejowy „Wilcha – Janów” o długości 43 km. Łączy infrastrukturę kolejową Kolei Ukraińskich z Centralnym Magazynem Wypalonego Paliwa (SNFSF) O rekordowym tempie medernizacji tej linii pisał Kurier Kolejowy)

Fot. Energoatom

 

Fot. Energoatom

Wypalone paliwo można przewozić tylko koleją, stąd też powstał konieczność przebudowy tej drogi dojazdowej, która do tej pory uniemożliwiła uruchomienie SNFSF.  Z inicjatywy Energoatomu tor kolejowy przeniesiony do bilansu Spółki w lutym br. został odrestaurowany w rekordowo krótkim czasie. Prace budowlane prowadziły dwie załogi kolejarzy, jedna z nich jechała ze stacji Wilcha, druga – ze stacji Janów. 9 lipca spotkali się i wbili symboliczną „złotą śrubę” w nowo ułożony tor. Prace te sfinansował Energoatom.

Fot. Energoatom

Podczas jazdy próbnej pociągu specjalnego obecni byli: Herman Galushchenko, Minister  Energetyki Ukrainy, Ivan Juryk Prezes Zarządu Kolei Ukraińskich i Petro Kotin pełniący obowiązki prezesa NNEGC Energoatom .

Minister energetyki Herman Galushchenko podkreślił, że otwarcie wybudowanego 43-kilometrowego odcinka toru kolejowego, który połączy CSFNP z siecią kolejową Ukrainy, jest niezwykle ważnym krokiem w kierunku uruchomienia Repozytorium. Ponadto jest ważnym elementem procesów geopolitycznych, zwłaszcza jeśli chodzi o niezależność energetyczną i bezpieczeństwo energetyczne naszego państwa.

„Jesteśmy gotowi do uruchomienia Scentralizowanego Magazynu Wypalonego Paliwa w przeddzień 30. rocznicy odzyskania przez Ukrainę niepodległości, a jednym z ważnych kroków w tym kierunku jest uruchomienie kolei na odcinku Wilcza-Janiw” - powiedział minister.

Fot. Energoatom

Dzięki uruchomieniu CSFSP Ukraina będzie mogła wstrzymać eksport wypalonego paliwa jądrowego do rosyjskich przedsiębiorstw w celu przetworzenia i czasowego składowania. Od teraz będzie przechowywany na Ukrainie, co pozwoli naszemu państwu zaoszczędzić około 200 milionów dolarów rocznie.