Kolejne trzy lokomotywy Siemens Vectron Sr3 w drodze do Finlandii.

Kolejne trzy lokomotywy Siemens Vectron Sr3 w drodze do Finlandii.

03 sierpnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

2 sierpnia 2021 roku Railadventure przywiózł na wagonach transporterach do Lubeki trzy lokomotywy Siemens Vectron przeznaczone dla fińskiego przewoźnika kolejowego VR Group. Ostatni odcinek podróży na teren terminalu kontenerowego CTL Lübeck GmbH, przebyły pchane przez lokomotywę spalinową Voith Gravita. Wkrótce lokomotywy udadzą się na promie w dalszą podróż do miejsca przeznaczenia, do Finlandii.


 

Lokomotywy w rejonie Lübeck Hbf. Fot. Berthold Hertzfeldt

W lutym 2014 r. Grupa VR złożyła zamówienie na lokomotywy Vectron w wersji Nordic. Lokomotywy charakteryzują się maksymalną mocą wyjściową na poziomie 6.4 MW i prędkością maksymalną do 200 km/h. Wózki zostały zaprojektowane na lini kolejowe o rozstawie szyn 1524 mm. Kontrakt zakłada, że Grupa VR do 2026 roku otrzyma od firmy Siemens w sumie 80 lokomotyw tego typu.

Wjazd lokomotyw na terminal CTL Lübeck GmbH. Fot. Berthold Hertzfeldt

 

Lokomotywy Vectron eksploatowane w Finlandii wyposażane są w Europejski System Kierowania Pociągiem (ETCS) jak również w JKV-STM, system produkcji fińskiej. Oznaczane są znakiem seryjnym Sr3. Są specjalnie przystosowane do pracy w trudnych warunkach pogodowych północnej Europy i finlandzkich zim. Są odporne na kolizje z dużymi zwierzętami, temperatury 40°C poniżej zera i głęboki, kopny śnieg. Lokomotywy są wyposażone we wklęsłe dachy, wzmocnione kabiny  oraz automatyczne sprzęgi.

Wjazd lokomotyw na terminal CTL Lübeck GmbH. Fot. Berthold Hertzfeldt

 

Lokomotywa elektryczna Vectron Sr3 posiada również dwa silniki spalinowe, za pomocą których może ciągnąć wagony na krótkich odcinkach niezelektryfikowanych bocznic kolejowych i stacji rozrządowych. Poza tym posiada urządzenia do sterowania radiowego, dzięki którym można sterować nią z zewnątrz.

Zakup lokomotyw jest częścią serii dużych inwestycji w tabor kolejowy realizowanych przez VR Group. W ciągu dwudziestu lat Grupa VR zakupiła nowy tabor kolejowy za około miliard euro, z czego udział Vectronu wynosi ponad 300 milionów euro. Inwestycja ten stanowi również jedną z największych transakcji zakupu lokomotyw w Europie w ostatnich latach.