Dziesięć Vectronów Kolei Czeskich dzierżawionych od ELL przejechało już około 10 milionów kilometrów

Dziesięć Vectronów Kolei Czeskich dzierżawionych od ELL przejechało już około 10 milionów kilometrów

13 sierpnia 2021 | Źródło: Dopraváček / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Dziesięć lokomotyw Siemens Vectron należących do European Locomotive Leasing (ELL), które są w eksploatacji Kolei Czeskich (ČD), przejechało już 10 000 000 kilometrów. Maszyny te są używane głównie przez Koleje Czeskie na linii Berliner z Pragi do Berlina, Hamburga i Kilonii, ale jeżdżą również z Hungaria express do Budapesztu.

Fot. Koleje Czeskie / Dopraváček

Lokomotywy Siemens Vectron osiągają prędkość maksymalną 200 km/h. Kursują one codziennie między Berlinem a Hamburgiem. Ich moc wynosi 6 400 kW. Są one przystosowane do pracy w 3 systemach zasilania (3 kV DC, 15 kV 16,7 Hz AC, 25 kV 50 Hz AC), systemach ochrony pociągów dla krajów Europy Środkowej, w tym najnowocześniejszych systemach ETCS i łączności radiowej GSM-R. Dzięki temu na odcinku Hamburg-Budapeszt o długości prawie 1300 km pociąg Hungaria może przejechać przez cztery kraje bez dokokonywania zmian lokomotywy prowadzącej skład.

Jak mówi Petr Št'ahlavský, rzecznik ČD - codziennie jedna lokomotywa Siemens Vectron z ELL w służbie ČD pokonuje prawie 1.000 kilometrów. Pięć z lokomotyw przekroczyło już granicę miliona kilometrów, a druga połowa maszyn jest w zasięgu magicznej granicy miliona kilometrów. Największy przebieg osiągnął model D-193.298, który na dzień 10 sierpnia 2021 r. przejechał już 1 074 853 km. Vectrony są najbardziej niezawodnymi maszynami w służbie ČD. Ich średnia dostępność, na podstawie floty tych dziesięciu lokomotyw, liczby godzin w danym miesiącu oraz liczby godzin, w których maszyny są wyłączone z eksploatacji z powodu usterek, wynosi 99,24% 

Fot. Koleje Czeskie / Dopraváček

Spółka ČD eksploatuje obecnie 17 lokomotyw Siemens Vectron, z których 10 jest dzierżawionych od ELL, a 6 od słowackiego poolu taborowego Rolling Stock Lease (RSL). Koleje Czeskie są bezpośrednim właścicielem jednej lokomotywy. Oprócz linii berlińskiej eksploatują je także na ekspresowej linii Slovácký między Pragą a Starym Městem u Uherského Hradište, a jako maszyny rezerwowe pojawiają się także na innych liniach dalekobieżnych ČD. Maszyny Siemens Vectron są również eksploatowane przez spółkę zależną ČD Cargo.

Spółka ČD planuje nabyć nowe lokomotywy elektryczne również bezpośrednio na własność, dlatego ogłosiła parę przetargów na dostawę do 90 lokomotyw elektrycznych na 200 km/h i do 50 lokomotyw na 230 km/h.