Testy pierwszego z pojazdów PESA Bydgoszcz przeznaczonych dla czeskiego przewoźnika RegioJet

Testy pierwszego z pojazdów PESA Bydgoszcz przeznaczonych dla czeskiego przewoźnika RegioJet

13 sierpnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W 2019 roku Pesa Bydgoszcz podpisała umowę z czeskim prywatnym przewoźnikiem RegioJet na dostawę siedmiu dwuczłonowych, niskopodłogowych, dwusystemowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych wartą 84 miliony złotych. Pierwszy z wyprodukowanych pojazdów odbywał dzisiaj jazdy testowe na linii nr 131, na szlaku Kotomierz - Pruszcz Pomorski.co uwiecznił na zdjęciach Kacper Tykwiński.

Fot. Paweł Telega

Zamówienie RegioJet wynikało z wygranego przez przewoźnika publicznego przetargu na realizację przewozów na liniach regionalnych ogłoszonego w kraju usteckim w Czechach. Umowa przewozowa jest już realizowana przez RegioJet od grudnia 2019 roku w oparciu o  spalinowe pojazdy VT628 zakupione od Deutsche Bahn. W drugiej połowie 2021 roku pojazdy mają być zastępowane pojazdami z bydgoskiej Pesy. Producent musi dostarczyć wszystkie pojazdy do końca 2021 roku.

Pojazd przeznaczony dla RegioJet - jazda testowa. Fot. Kacper Tykwiński

 

Produkowane dla czeskiego operatora, oparte na platformie Elf2 jednostki ze względu na wcześniej zaplanowaną zmianą napięcia sieci trakcyjnej w północnych Czechach z 3 kV DC na 25 kV AC, są dwusystemowe.

Mimo, że zaprojektowane na platformie ELF2, to jednak pojazdy dla RegioJet znacznie się od nich różnią. Najważniejsza zmiana to odmienny układ jezdny. Człony pojazdu oparte są na oddzielnych wózkach. Wagony są dłuższe, będą mogły zabrać więcej pasażerów niż pojazd dwuczłonowy z wózkiem Jacobsa. Elektryczny zespół trakcyjny dla Czechów jest też pierwszym, w którym pudło zbudowane zostało jako konstrukcja skorupowa, co oznacza, ze zarówno ostoja, jak i ściany boczne z poszyciem są elementami nośnymi.

Pojazd przeznaczony dla RegioJet - jazda testowa. Fot. Kacper Tykwiński

 

Na uwagę zasługuje fakt odmiennej malatury pojazdów - zielonej, od żółtej, tej tradycyjnie stosowanej przez RegioJet. Takie wymagania miał Kraj Ustecki, który wybrał kolor zielony dla wszystkich pojazdów swojego systemu transportowego.

To pierwsze pojazdy dwusystemowe wyprodukowane przez PESA Bydgoszcz, które w myśl niedawno przedstawionej strategii rozwojowej otwierają nową platformę Elf.eu, skierowaną na rynki międzynarodowe.

Pojazd przeznaczony dla RegioJet - jazda testowa. Fot. Kacper Tykwiński

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Energia ze słońca dla LTE Polska Energia ze słońca dla LTE Polska
Następny artykuł Pojazd FLIRT EPM Stadlera przyjechał na testy na Ukrainę Pojazd FLIRT EPM Stadlera przyjechał na testy na Ukrainę