Większe przewozy i wyższe przychody, mimo to strata na działalności operacyjnej to 128,3 mln zł

Większe przewozy i wyższe przychody, mimo to strata na działalności operacyjnej to 128,3 mln zł

20 sierpnia 2021 | Źródło: PKP Cargo
PODZIEL SIĘ

Grupa PKP CARGO w pierwszym półroczu 2021 roku wygenerowała ponad 2 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami, EBITDA wyniosła 226,8 mln zł, a strata na działalności operacyjnej sięgnęła kwoty 128,3 mln zł.

Fot. PKP Cargo S.A.

Sytuacja w pierwszym półroczu 2021 roku w najważniejszych grupach przewożonych towarów była determinowana przez otoczenie rynkowe. Duże znaczenie miał m.in. wzrost produkcji energii elektrycznej w elektrowniach opartych na węglu kamiennym, spadek znaczenia energetyki wiatrowej i gazowej, malejący udział importu energii elektrycznej oraz wzrost przewozów koksu na terenie Polski. Istotny wpływ na rynek kolejowych przewozów towarowych miał także spadek produkcji budowlano-montażowej (zwłaszcza na początku roku), mniejsza skala realizowanych inwestycji.
Nie bez znaczenia był również wzrost przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku oraz realizacja regularnych połączeń operatorskich.

W pierwszym półroczu 2021 roku przychody z tytułu umów z klientami Grupy PKP CARGO wyniosły 2,046 mld zł. Natomiast w samym drugim kwartale 2021 roku Grupa PKP CARGO wygenerowała 1,05 mld zł przychodów (+13,0 proc. r/r). Na poziom przychodów w drugim kwartale 2021 roku wpływ miały m.in.: stopniowa poprawa koniunktury gospodarczej oraz wzrost zrealizowanej pracy przewozowej. Niekorzystne dla PKP CARGO i innych przewoźników był natomiast jednoczesny spadek stawek przewozowych. Na poziom wyniku EBITDA w drugim kwartale 2021 roku wpływ miało zmniejszenie kosztów świadczeń pracowników w wyniku spadku poziomu zatrudnienia o 7 proc. r/r oraz spadek jednostkowych cen przewozowych wpływających na poziom przychodów. W konsekwencji EBITDA w drugim kwartale wyniosła 122,4 mln zł (+4,9 proc r/r), a w całym pierwszym półroczu 226,8 mln zł. Strata na działalności operacyjnej sięgnęła kwoty 128,3 mln zł.

 

Prezentacja wyników I półrocza Grupy PKP Cargo. S.A. przez prezesa Czesława Warsewicza
Fot. PKP Cargo S.A.

 

- Wzrost przychodów w pierwszym półroczu nie był wprost proporcjonalny do wzrostu przewozów i to jest główna przyczyna tego, że ten okres zamykamy stratą. Odczuwaliśmy presję rynku na obniżanie cen. Liczymy, że w drugiej połowie roku ta sytuacja się zmieni i wzrosną stawki za usługi transportowe, przy jednocześnie utrzymującej się tendencji wzrostowej po stronie przewozów - podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.

Grupa PKP CARGO przewiozła w pierwszym półroczu 2021 roku 48,6 mln ton towarów, a zrealizowana przez Grupę praca przewozowa wyniosła 12,4 mld tkm. Drugi kwartał 2021 roku Grupa zamknęła wyższymi wartościami w porównaniu r/r, zarówno pod względem pracy przewozowej (6,5 mld tkm), jak i przewiezionej masy (25,3 mln ton). Zwiększone przewozy (w ujęciu kw./kw. oraz r/r/) Grupa odnotowała w segmentach: kruszywa i materiały budowlane, metale i rudy oraz przewozy intermodalne. Ta ostatnia grupa towarów odgrywa niezmiennie coraz większe znaczenie w działalności Grupy PKP CARGO – w pierwszym półroczu 2021 roku transport intermodalny stanowił 18 proc. w pracy przewozowej realizowanej przez Grupę.

- Przewozy intermodalne to najbardziej perspektywiczny segment rynku kolejowego. Pozycja Grupy PKP CARGO jest na nim bardzo mocna, a dbamy o to, żeby jeszcze bardziej podnieść naszą konkurencyjność. Temu służy budowanie coraz lepszej oferty dla klientów również dzięki realizowanym inwestycjom w tabor intermodalny - dodaje prezes Warsewicz.

Stały rozwój przewozów intermodalnych odnotowuje również spółka PKP CARGO INTERNATIONAL, która w tym segmencie osiągnęła wzrost pracy przewozowej z 132 mln tkm w drugim kwartale 2020 roku do 144 mln tkm w analogicznym okresie 2021 roku. Warto zauważyć, iż segment intermodalny generuje już ok. 39 proc. pracy przewozowej spółki. Grupa PKP CARGO INTERNATIONAL realizuje długoterminowe i regularne przewozy w korytarzu północ południe w obu kierunkach: Paskov – Koper, Trnava – Koper, Karviná – Koper oraz Mělník – Koper. Założenia PKP CARGO, dotyczące przechodzenia z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w operatora logistycznego, wyraźnie potwierdza także usługa CONNECT OPERATOR, prowadzona przez spółkę PKP CARGO CONNECT. Pod marką CONNECT OPERATOR uruchomiono pociągi operatorskie m.in. na trasie Małaszewicze - Warszawa - Duisburg, Małaszewicze - Warszawa - Piacenza oraz Małaszewicze - Warszawa - Hamburg.