Zakup 50 % udziałów w Leo Express przez hiszpańskiego przewoźnika RENFE stał sie faktem

Zakup 50 % udziałów w Leo Express przez hiszpańskiego przewoźnika RENFE stał sie faktem

20 sierpnia 2021 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Czeski portal Zdopravy.cz. poinformował, że jeden z największych europejskich przewoźników kolejowych rozpocznie działalność w Republice Czeskiej. Po miesiącach negocjacji, hiszpańskie koleje państwowe Renfe Railways ogłosiły dziś, że kupują 50% udziałów czeskiego przewoźnika Leo Express.

Fot. Leo Express

Ostateczne potwierdzenie planu zostało dziś wydane przez hiszpańskie Ministerstwo Finansów, które musiało zatwierdzić przejęcie. Renfe ogłosiło to w komunikacie prasowym. Według raportu, zakup został już dokonany.

Według hiszpańskiego przewoźnika zakup udzxiałów Leo Express jest częścią jego strategii, mającej na celu uczynienie z Renfe firmy o bardziej międzynarodowym charakterze,zwłaszcza na rynkach o dużym potencjale rozwoju takich jak rynki czeski, słowacki i polski.

Renfe tłumaczy transakcję jako próbę dalszej ekspansji zagranicznej. Zakup Leo Express da im licencję na prowadzenie przewozów kolejowych w czterech krajach: oprócz Czech także na Słowacji, w Polsce i w Niemczech. Prawie natychmiast państwowy przewoźnik będzie mógł ubiegać się o przetargi na obsługę zobowiązań.

Fot. Leo Express

Renfe nie ujawniło ceny zakupu. Dla kolei hiszpańskich zakup działającej spółki jest bardziej opłacalny niż tworzenie nowych oddziałów i skomplikowane procesy uzyskiwania licencji. Już w zeszłym roku Renfe wynajęło firmę doradczą PwC do przeanalizowania możliwości ekspansji zagranicznej przewoźnika, w tym zakupu udziałów w Leo Express.

Hiszpańskie Koleje Państwowe są więc kolejnym dużym przewoźnikiem, który zdecydował się na ekspansję zagraniczną poprzez swoją nową spółkę. Deutsche Bahn wykonał podobny ruch wcześniej, kupując Arrivę, włoskie koleje państwowe FS mają udziały w Die Länderbahn, a Holendrzy robią interesy za granicą z marką Abellio.

Firma Renfe, zatrudniająca 14 000 pracowników i osiągająca przychody w wysokości około 4 miliardów euro rocznie, jest jednym z największych przewoźników kolejowych w Europie. Firma posiada również duże doświadczenie w obsłudze pociągów dużych prędkości.