Pojazd PESA Bydgoszcz przeznaczony dla czeskiego przewoźnika RegioJet na testach w Żmigrodzie

Pojazd PESA Bydgoszcz przeznaczony dla czeskiego przewoźnika RegioJet na testach w Żmigrodzie

25 sierpnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kilkanaście dni temu publikowaliśmy zdjęcia pierwszego wyprodukowanego przez bydgoską Pesę, z siedmiu zamówionych przez czeskiego prywatnego przewoźnika RegioJet pojazdu w trakcie jazdy testowej na linii nr 131, na szlaku Kotomierz - Pruszcz Pomorski. Dzisiaj prezentujemy zdjęcia wykonane na Torze Doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, gdzie pojazd przechodzi obecnie testy. Po raz pierwszy są to także zdjęcia kabiny maszynisty i wnętrza pojazdu .Redakcja dziękuje Arturowi Golinie i Aleksandrowi Kędzierskiemu za ich udostępnienie.

Fot. Artur Golina

Produkowane dla czeskiego operatora, oparte na platformie Elf2 jednostki ze względu na wcześniej zaplanowaną zmianą napięcia sieci trakcyjnej w północnych Czechach z 3 kV DC na 25 kV AC, są dwusystemowe.

 

Fot. Artur Golina

 

Fot. Aleksander Kędzierski

 

Mimo, że zaprojektowane na platformie ELF2, to jednak pojazdy dla RegioJet znacznie się od nich różnią. Najważniejsza zmiana to odmienny układ jezdny. Człony pojazdu oparte są na oddzielnych wózkach. Wagony są dłuższe, będą mogły zabrać więcej pasażerów niż pojazd dwuczłonowy z wózkiem Jacobsa. Elektryczny zespół trakcyjny dla Czechów jest też pierwszym, w którym pudło zbudowane zostało jako konstrukcja skorupowa, co oznacza, ze zarówno ostoja, jak i ściany boczne z poszyciem są elementami nośnymi.

 

Wnętrze pojazdu. Fot. Artur Golina

 

Wnętrze pojazdu. Fot. Artur Golina

 

Kabina maszynisty. Fot. Artur Golina

 

Zamówienie przez RegioJet pojazdy będą wykorzystane do realizacji przewozów na liniach regionalnych w kraju usteckim w Czechach. Zapewne z tego też powodu wynika odmienna od dotychczasowej żółtej charakterystycznej dla RegioJet, zielona malatura pojazdów. Takie wymagania miał Kraj Ustecki, który wybrał kolor zielony dla wszystkich pojazdów swojego systemu transportowego. Bydgoski producent musi dostarczyć wszystkie siedem pojazdów do końca 2021 roku.

 

Testy na torze w Żmigrodzie. Fot. Aleksander Kędzierski

 

Testy na torze w Żmigrodzie. Fot. Aleksander Kędzierski