Przedstawiciele firm AB Transitio, Tåg i Bergslagen oraz Stadler spotkali się podczas ceremonii podpisania umów na dostawę siedmiu dodatkowych, piętrowych pociągów DOSTO na rynek szwedzki. Firma Stadler sprzedała już 53 pociągi tego typu w Szwecji, co oznacza, że wkrótce w całym kraju będzie ich eksploatowanych 60. Pociągi te, zaprojektowane z myślą o ograniczeniu emisji dwutlenku węgla i przeznaczone do eksploatacji w surowym, zimowym klimacie, charakteryzują się wysokim poziomem komfortu pasażerów i cieszą się dużą popularnością wśród podróżnych.
Wczoraj (25.08.2021r.) w Sztokholmie odbyła się ceremonia podpisania umów na dostawę siedmiu dodatkowych piętrowych pociągów DOSTO. Wzięli w niej udział przedstawiciele firmy Stadler, AB Transitio, która kupuje te pociągi, a także firmy Tåg i Bergslagen, na której sieci będą kursować nowe pociągi. Pociągi zaprojektowane z myślą o promowaniu dekarbonizacji, przystosowane są do surowych szwedzkich zim i zapewniają wysoki poziom komfortu podróżnych. Składające się z czterech wagonów, pojazdy mają zostać dostarczone na przełomie 2022 i 2023 roku.
Pociągi mają wnętrza jasne, przestronne, stylowe i nowoczesne, zaprojektowane z myślą o maksymalnym komforcie pasażerów. Strefy wejściowe/wyjściowe są na tyle duże, aby podróżni mogli łatwo wsiadać i wysiadać. Jest więcej przestrzeni bagażowej niż w większości pociągów. Przy każdym siedzeniu znajdują się indywidualne lampki do czytania i dwa gniazdka elektryczne.
Sterowanie ciśnieniem w wagonach pozwala, uniknąć dyskomfortu pasażerów podczas przejazdu pociągu przez tunele.Wagony wyposażone są w przesuwane stopnie, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach inwalidzkich, osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, z bagażami lub wózkami dziecięcymi.
Wagony wykonane są z profili aluminiowych, dzięki czemu pociągi mają stosunkowo niewielki ciężar co pozwala zoptymalizować zużycie energii przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich wymogów bezpieczeństwa, w tym wytrzymałości na zderzenia.
Można połączyć do czterech pociągów w jeden pojazd. Pociągi wyposażone są w urządzenie umożliwiające odzyskiwanie energi powstałej podczas hamowania. Wiąże się to z niezwykle wydajnym hamulcem elektrycznym, który zwraca dużą część zużytej energii do elektrycznego układu hamulcowego. W pojazdach zastosowano transformatory suche, chłodzone powietrzem.
Pociągi te przystosowane są do eksploatacji w temperaturach do minus 40 stopni i przy 80-centymetrowej warstwie śniegu na torach. Jest to możliwe dzięki połączeniom międzywagonowym z podwójnymi miechami, dużym pługom śnieżnym wykonanym specjalnie dla tego pociągu, wydajnym systemom ogrzewania podłogowego i ściennego oraz specjalnie dostosowanej izolacji.
W wagonach zastosowane są wykładziny z materiału chłonnego, który dzięki wydajnemu systemowi ogrzewania podłogowego szybko wysycha. Ramy pociągu zostały zaprojektowane w taki sposób, aby ograniczyć zamarzanie oraz gromadzenie się śniegu i lodu. Pantograf został opracowany z myślą o warunkach zimowych.