Tabor Dębica, spółka działająca w obszarze naprawy i modernizacji taboru kolejowego - lokomotyw i wagonów, zaprezentowała 26 sierpnia 2021r lokomotywę spalinową typu 20D, powstałą w wyniku modernizacji lokomotywy SM 48 (TEM2) zwanej potocznie przez kolejarzy i miłosników kolei Tamarą. Na bazie ramy i wozków oryginału powstał nowy, ekologiczny produkt z silnikiem spalinowym amerykańskiej firmy Caterpillar, spełniającym najwyzsze normy w zakresie emisji spalin, odpowiadające poziomowi EURO 6 w transporcie drogowym.
Zasłużona dla transportu kolejowego spalinowa "Tamara" w wyniku modernizacji wykonanej przez dębickiego producenta oprócz wielu nowych systemów i urządzeń, o których będzie mowa poniżej otrzymała bezcenny dar w postaci silnika powstałego w amerykańskiej firmie Caterpillar, którego przedstawicielem w Polsce jest Eneria, specjalizuje się między innymi w produkcji silników spalinowych dla kolei. Silnik CAT 3512E cechuje się przede wszystkim wysokimi parametrami mocy i momentem obrotowym jak również spełnia normy emisji spalin – Etap V Emisji Spalin wg 2016/1628. Zastosowane przez Caterpillar połączenie oszczędnego silnika i układu oczyszczania spalin opartego na selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) jest rozwiązaniem, które nie tylko pozwala zmniejszyć poziom emisji NOx (tlenków azotu), ale również obniża koszty posiadania i eksploatacji ponoszone przez użytkownika.
Amerykański producent, jak poinformowała Kurier Kolejowy Pani Małgorzata Kliś, wiceprezes zarządu Taboru Dębica, jest bardzo zainteresowany projektem lokomotywy 20D i już anonsował swoją asystę przy testach pojazdu.
Niebieska rzeczywistość.
Wymaganym obecnie poziomem emisji spalin przez silniki diesla .jest Etap V Emisji Spalin wg 2016/162. Choć w porównaniu z Etap III B dopuszczalna wartość emisji CO pozostała bez zmian, to wyraźnemu obniżeniu uległ współczynnik emisji NOx, które odpowiedzialne są za powstawanie chorób nowotworowych, a także redukują zdolność krwi do przenoszenia tlenu.
Jednym ze sposobów zmniejszenia emisji tlenków azotu jest stosowanie czynnika AdBlue, który ma zastosowanie w przypadku silnika 3512 CAT zamontowanego w zmodernizowanej lokomotywie.
Podstawowe dane techniczne lokomotywy typu 20D:
Oprócz nowego typu silnika w lokomotywie zastosowano szereg nowych urządzeń i rozwiązań sysytemowych co czyni ją atrakcyjnym pojazdem przeznaczonym zarówno do pracy manewrowej jak i pracy liniowej, takich jak:
- nowy typ cylindrów hamulcowych (2 sztuki) z nastawiaczem skoku typ; 65ZX 02-1 oraz cylinder hamulcowy (2 sztuki) z nastawiaczem skoku i siłownikiem sprężynowym typ 66ZX 01-1, wyprodukowane przez Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu. Zmiana cylindrów spowodowana była wdrożeniem nowego systemu hamulca ręcznego.
- lokomotywę wyposażono w Tablicę Pneumatyczną typ; 200ZH 95-2, która obsługuje m.in. system ETCS, oraz moduł pneumatyczny (autonomiczny system sprężarkowy) typu 69ZL 01-1 o wydajności 170m3/h.
- system sterowania nadrzędny firmy ENIKA
- nowe szafy elektryczne zaprojektowane i wykonanane przez Tabor Dębica,
- nowoczesny, autonomiczny system gaszenia,
- system monitoringu rejestrujący wewnątrz kabiny i na zewnątrz pojazdu, z możliwością transmisji danych w czasie rzeczywistym
- układ smarowania obrzeży kół wyposażony w aplikatory sztyftowe, który wpływa na zmniejszenie zużyć obrzeży kół wynikające z tarcia powodowanego nabieganiem poprzecznym koła na główkę szyny oraz poślizgów występujących pomiędzy kołem, a szyną.
- samoczynny system dociążania lokomotywy rzędu 800 - 900 kW, pozwalający utrzymać parametry spalania również w czasie pracy manewrowej charakteryzującej się przestojami na biegu jałowym
- możliwość zdalnego sterowania lokomotywą w zasięgu 1000 m w terenie otwartym.
Już wkrótce dębicka lokomotywa 20D-001 uda się na testy na Tor Doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.