Porozumienie osiągnięte - Stadler dostarcza pierwszy pociąg dla Go-Ahead Bavaria

Porozumienie osiągnięte - Stadler dostarcza pierwszy pociąg dla Go-Ahead Bavaria

27 sierpnia 2021 | Źródło: https://bahnblogstelle.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Operator kolejowy Go-Ahead Bayern i producent pociągów Stadler osiągnęli, zgodnie z ich własnymi oświadczeniami, porozumienie w sporze dotyczącym przyszłego utrzymania nowych zespołów trakcyjnych. Rozpoczęła się dostawa pojazdów.

FLIRT 3 wyprodukowany dla Go Ahead Bayern. Fot. Stadker

W sierpniu 2020 roku operator Go Ahead Bayern otrzymał od Ministerstwa Transportu Bawarii koncesję na wykonywanie regionalnych przewozów pasażerskich na zelektryfikowanych liniach, od grudnia 2021 roku w regionie Allgäu (2,5 mln pociągokilometrów rocznie), oraz od grudnia 2022 roku na sieci Augsburga (7,6 mln pociągokilometrów rocznie).

Pod koniec ubiegłego roku Go-Ahead Bayern podpisał umowę z firmą TMH International, specjalizującą się w utrzymaniu pojazdów kolejowych, na obsługę floty 78 pociągów elektrycznych (280 wagonów). Obsługa pierwszych pociągów ma rozpocząć się w grudniu 2021 roku. Umowa została zawarta na okres 12 lat. Kontrakt opiewa na kwotę 250 mln euro.

Wcześniej, we wrześniu 2018 roku firma Go-Ahead podczas targów InnoTrans w Berlinie podpisała umowę, w której zleciła firmie Stadler dostawę dwudziestu dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT przeznaczonych do użytku w regionie Allgäu. Pojazdy miały zostać wprowadzone do eksploatacji na trasie Monachium – Memmingen – Lindau od 12 grudnia 2021 r. Łącznie z poprzednimi zamówieniami, Go-Ahead miało dysponować taborem 88 pojazdów Flirt w różnych konfiguracjach i z różnym wyposażeniem.

W maju br. tuż przed realizacją przez Stadlera dostawy gotowych pojazdów narodził sie konflikt, w wyniku którego nowe pojazdy mogły nie zasilić floty przewoźnika. Rozbieżności powstały na tle tego, że  pociągi wyprodukowane przez szwajcarskiego producenta, zgodnie z umową zawartą przez Go-Ahead, mają być serwisowane przez TMH International, rosyjską firmę, która zajmuje się również rozwojem, produkcją i konserwacją pojazdów szynowych. Producent pociągów odmówił dostarczenia nowych pojazdów, uzasadniając ten krok obawą, że konkurent uzyska dostęp do chronionej i stanowiącej tajemnicę handlową technologii.

W ubiegłym tygodniu Portal Bahnblogstelle poinformował, iż operator kolejowy Go-Ahead Bayern i producent taboru Stadler osiągnęły w tej kwestii porozumienie. Obie strony szczegóły umowy uznały za poufne.

Pierwszy zespół trakcyjny dla E-Netz Allgäu został juz dostarczony przez firmę Stadler do firmy Go-Ahead. - Cieszymy się na uruchomienie linii w E-Netz Allgäu w grudniu we współpracy ze Stadlerem - powiedział prezes Go-Ahead Bavaria Patrick Verwer. Prezes spółki Stadler Niemcy, Jure Mikolcic, również wyraził zadowolenie z osiągnięcia porozumienia. - Pojazdy zostały już w pełni dopuszczone do ruchu. Ostatni z 22 pociągów przyjedzie do Bawarii w październiku, więc tabor będzie gotowy do startu wcześniej - wyjaśnił.

Nowe pociągi mają być eksploatowane na trasie Monachium - Memmingen - Lindau od 12 grudnia.

To bardzo dobrze, że obie firmy były w stanie dojść do porozumienia w tej sprawie. Teraz nasi pasażerowie mogą oczekiwać na rozpoczęcie operacji w grudniu 2021 roku - powiedział Thomas Prechtl, dyrektor zarządzający Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG). BEG planuje, finansuje i kontroluje bawarski regionalny i podmiejski transport kolejowy w imieniu Wolnego Państwa Bawarii.