Salon Kolejowy w Szczerbince, w Rosji - nowa lokomotywa manewrowa TEM23 produkcji TMH

Salon Kolejowy w Szczerbince, w Rosji - nowa lokomotywa manewrowa TEM23 produkcji TMH

28 sierpnia 2021 | Źródło: Transmashholding / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Transmashholding (TMH), największy w Rosji projektant i producent taboru kolejowego i miejskiego transportu szynowego, zaprezentował nowe pojazdy w czasie Międzynarodowych Targów Kolejowych "PRO//Drive.Expo", które trwają od 26 sierpnia w nowo-moskiewskiej Szczerbince. TMH jest największym wystawcą biorącym udział w wydarzeniu. Prezentujemy pierwszą z lokomotyw przedstawionych przez producenta na targach - TEM23, która podobnie jak lokomotywa 3TE25K2M została zademonstowana w nowej malaturze, stworzonej zgodnie z przyjętą przez TMH koncepcją " marki DNK" .

Fot. TMH

TEM23 to nowoczesna czteroosiowa, dwusilnikowa, manewrowa lokomotywa spalinowa o budowie modułowej, przeznaczona do pracy manewrowej i rozrządowej na kolejach o rozstawie 1520 mm. Lokomotywa wyposażona jest w dwa silniki wysokoprężne o mocy 309 lub 368 kW każdy, w zależności od wersji lokomotywy. Został on opracowany przez rosyjską firmę TMH Engineering. Lokomotywy TEM23 mają być produkowane w Briańskim Zakładzie Maszynowym. TEM23 jest pierwszą lokomotywą spalinową, której malatura została zaprojektowana zgodnie z przyjętą przez TMH koncepcją "marki DNK".

 

Lokomotywa manewrowa TEM23. Fot. TMH

 

Lokomotywa składa się z dwóch dwuosiowych wózków, modułu ramy głównej wraz z zespołami elektrycznymi i pneumatycznymi, modułu urządzeń pneumatycznych, dwóch modułów prądotwórczych, modułu komory chłodzenia, modułu urządzeń elektrycznych, modułu kabiny maszynisty typu wieżowego oraz modułu urządzeń pomocniczych. Każdy z modułów funkcyjnych jest zaprojektowany jako kompletna jednostka i jest połączony z głównym modułem ramy za pomocą wtyczek. W razie potrzeby możliwa jest szybka wymiana sprawnego modułu bez pozostawiania lokomotywy na dłuższy czas w stanie spoczynku.

Rozwiązania techniczne zastosowane w konstrukcji lokomotywy pozwalają na wyposażenie jej w system zdalnego sterowania oraz system "Automatyk", który umożliwia sterowanie lokomotywą bez udziału maszynisty.

 

Lokomotywa manewrowa TEM23. Fot. TMH

 

Dzięki zastosowaniu urządzeń bezobsługowych i napędu asynchronicznego liczba wezwań serwisowych na lokomotywie spalinowej TEM23 zmniejsza się 2,4 - krotnie, zakres poszczególnych rodzajów przeglądów zmniejsza się 2- krotnie.

W odróżnieniu od seryjnej lokomotywy spalinowej zastosowano redundancję głównych urządzeń, takich jak spalinowy zespół prądotwórczy, układ trakcyjny i układ chłodzenia. Poprawie ulegają warunki pracy załóg lokomotyw.

Lokomotywa spalinowa TEM23 wyposażona jest w dwa zespoły napędowe z asynchronicznym odbiorem mocy i równomiernym podziałem czasu pracy silnika spalinowego. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników wysokoprężnych w lokomotywie TEM23 poprawiła się przyjazność dla środowiska, a poziom hałasu został zmniejszony 2-krotnie w porównaniu z lokomotywami z silnikami seryjnymi.

 

Kabina maszynisty w lokomotwie TEM 23.  Fot. TMH

Może pracować zarówno na jednym, jak i na dwóch jednostkach napędowych, w zależności od wymaganej mocy. Zastosowanie nowoczesnych silników diesla pozwala TEM23 zaoszczędzić do 30% paliwa i oleju w porównaniu z lokomotywami spalinowymi będącymi w produkcji.

W konstrukcji zastosowano dwa rodzaje silników: rzędowy silnik sześciocylindrowy (P6) o mocy 368 kW każdy oraz ośmiocylindrowy silnik w kształcie litery V (V8) o mocy 309 kW każdy. Moc lokomotywy, w zależności od typu silnika spalinowego, wynosi 2x309 kW lub 2x368 kW. Prędkość konstrukcyjna lokomotywy wynosi 100 km/h.

 

Międzynarodowy Salon Kolejowy "PRO//Direction.Expo" jest największą w Rosji i WNP wystawą technologii i sprzętu wykorzystywanego w transporcie kolejowym, organizowaną raz na dwa lata. Tradycyjnie w połączeniu z wystawą odbywa się konferencja naukowo-praktyczna, w której uczestniczą przedstawiciele środowiska kolejowego i maszynowego z różnych krajów. W 2021 roku wystawa w Szczerbince obchodzi swoje pięćdziesięciolecie. TMH uczestniczy w tym wydarzeniu od 2005 roku.