Salon Kolejowy w Szczerbince, w Rosji - towarowa lokomotywa liniowa 3TE25K2M produkcji TMH

Salon Kolejowy w Szczerbince, w Rosji - towarowa lokomotywa liniowa 3TE25K2M produkcji TMH

28 sierpnia 2021 | Źródło: Transmashholding / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Przedstawiamy drugą z lokomotyw spalinowych zaprezentowanych przez największego w Rosji projektanta i producenta taboru kolejowego i miejskiego transportu szynowego - Transmashholding (TMH) czasie "PRO//Drive.Expo". Międzynarodowy Salon Kolejowy "PRO//Direction.Expo" jest największą w Rosji i WNP wystawą technologii i sprzętu wykorzystywanego w transporcie kolejowym, organizowaną raz na dwa lata.

Fot. TMH

3TE25K2M to trójczłonowa liniowa lokomotywa towarowa z przekładnią elektryczną AC-DC. Została zaprojektowana przez specjalistów z rosyjskiej firmy TMH Engineering. Jest produkowana w Briańskich Zakładach Inżynieryjnych.

Udział rosyjskich komponentów w konstrukcji lokomotywy wynosi 72,4%.  Kontrakt na rok 2021 przewiduje dostawę 28 lokomotyw dla Kolei Rosyjskich, z czego 25 zostało już przekazanych. Lokomotywa została zbudowana w 2017 roku. Do tej pory zbudowano 80 maszyn, a do końca roku mają powstać kolejne 23 lokomotywy. Wszystkie lokomotywy spalinowe znajdują się w zajezdni w Komsomolsku nad Amurem i są wykorzystywane do prowadzenia ciężkich pociągów na magistrali Bajkał-Amur.

 

Lokomotywa 3TE25K2M . Fot. TMH

 

Lokomotywa spalinowa 3TE25K2M jest zdolna do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 7100 ton. Dostępna jest również w wersji dwuczęściowej.

W projektowaniu zastosowano innowacyjne wyposażenie i komponenty, które poprawiają jej efektywność techniczną i ekonomiczną w porównaniu z innymi  istniejącymi lokomotywami. Może pracować w niskich temperaturach i na dużych wysokościach, wyposażona jest we własny mikroprocesorowy system sterowania. Maszyna jest wyposażona w system czyszczenia i suszenia sprężonym powietrzem. W celu zapewnienia stałej mocy silnika wysokoprężnego, w konstrukcji lokomotywy przewidziano możliwość poboru powietrza z komory silnika wysokoprężnego w celu eksploatacji jednostki napędowej w temperaturach ujemnych.

 

Kabina maszynisty w lokomotywie 3TE25K2M . Fot. TMH

 

Kabina maszynisty spełnia wszystkie nowoczesne standardy sanitarne, ergonomiczne i bezpieczeństwa, zapewnia komfortowe warunki dla załogi lokomotywy i jest wyposażona w autonomiczne ogrzewanie.

W porównaniu z lokomotywami spalinowymi poprzedniej serii zapewniono dłuższe okresy międzyprzeglądowe oraz możliwość zabrania większej ilości paliwa i piasku.

Przejście na lokomotywy spalinowe 3TE25K2M pozwala na obniżenie kosztów paliwa i smarów, przeglądów i napraw o 30 i więcej procent. Redukcja kosztów w całym cyklu życia może wynieść 25%.

Lokomotywa spalinowa 3TE25K2M o mocy 3×3100 kW jest najmocniejszą lokomotywą w rozstawie 1520 mm.