Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie

29 sierpnia 2021 | Źródło: Centrum Strategii Transportowych / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

26 sierpnia, w obecności Prezydenta Ukrainy, zostało podpisane porozumienie pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury Ukrainy, Kolejami Ukraińskimi, a firmami Stadler CIS AG, Stadler Rail AG (Szwajcaria) oraz szwajcarską agencją ubezpieczeń kredytów eksportowych SERV, które określa ramy współpracy i mechanizm wspólnych działań stron na rzecz rozwoju ukraińskiego sektora transportu kolejowego.

 

Prezentacja w Kijowie. Fot. Vlad Reshetnyak

Podpisanie dokumentu rozpoczyna otwarcie finansowania eksportu Konfederacji Szwajcarskiej dla Ukrainy. Środki w wysokości do 500 mln euro zostaną przeznaczone na rozwój ukraińskiego sektora transportu kolejowego.

Jak poinformował minister infrastruktury Ukrainy, w ramach współpracy ze Stadlerem przy projekcie City Express planowany jest zakup 30 elektrycznych pociągów podmiejskich tej firmy dla Kijowa, a kolejnych 30 zostanie rozmieszczonych między Charkowem a Dniepropietrowskiem.

Ponadto w memorandum jest mowa o 20 nowych regionalnych pociągach elektrycznych i 10 dalekobieżnych pociągach elektrycznych wyprodukowanych przez Stadlera, które mają odnowić tabor Kolei Ukraińskich.

 

Koleje Ukraińskie (UZ) rozpoczęły rozmowy o ewentualnej współpracy ze szwajcarskim producentem taboru kolejowego już trzy lata temu. W 2018 roku podczas Targów Kolejowych InnoTrans w Berlinie, ówczesny szef UZ Jewhen Krawcow odbył rozmowy ze Stadlerem, po których powiedział, że Koleje Ukraińskie oczekują od szwajcarskiej firmy propozycji dotyczących ewentualnej współpracy w zakresie odnowy taboru pasażerskiego.

Rok później UZ ogłosiło plany modernizacji podmiejskich połączeń pasażerskich w ramach stołecznego węzła kolejowego. W tym czasie projekt umownie nazywano "Kijowski S-Bahn". Według założeń, planowano zakup 10 nowych pociągów mogących pomieścić do 1000 osób. Potencjalnymi dostawcami były firmy KVSZ (Ukraina), Pesa (Polska) i Stadler (Szwajcaria).

Do 2020 roku projekt "Kijowski S-Bahn" został przekształcony w Kijowski City Express. Ponownie jako najbardziej prawdopodobnego dostawcę taboru kolejowego wskazano firmę Stadler. Pociągi tego producenta sprawdziły się pozytywnie na szerokim rozstawie torów i są z powodzeniem wykorzystywane przez Koleje Białoruskie do organizacji przewozów miejskich i przewozów regionalnych.

"Jesteśmy zainteresowani współpracą ze Stadlerem" - mówił rok temu ówczesny p.o. prezesa Kolei Ukraińskich Ivan Yurik. W tym czasie Kancelaria Prezydenta podała również ważny szczegół - stwierdzono, że Stadler wyraził zainteresowanie pracą na rynku ukraińskim i tworzeniem wspólnych zakładów produkcyjnych z partnerami ukraińskimi. O tym, że ani Kancelaria Prezydenta, ani centrala szwajcarskiego producenta nie zamierzają rezygnować z rodzącej się możliwości współpracy, było wiadomo już na początku tego roku, kiedy kwestia modernizacji taboru UZ i odnowy miejskiego transportu kolejowego była omawiana ze Szwajcarami, nawet z Prezydentem Ukrainy, który jakiś czas później ogłosił uruchomienie projektu City Express.

W maju Koleje Ukraińskie i Stadler CIS AG podpisały memorandum: firmy uzgodniły, że będą wspólnie rozwijać pasażerski transport kolejowy na Ukrainie w ramach projektu City Express oraz pracować nad pozyskaniem finansowania. Następnie zastępca szefa kancelarii prezydenckiej Kyrylo Tymoszenko powiedział, że Szwajcarzy wybrali lokalizację dla rozmieszczenia zakładu produkcji pociągów elektrycznych na Ukrainie i są nawet gotowi dostarczyć 1-2 takie pociągi do testów.

W sierpniu do stolicy Ukrainy przyjechał z Białorusi pięciowagonowy pociąg elektryczny Stadler Flirt wyprodukowany przez Stadler Minsk CJSC.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Druga z trzech zamówionych lokomotyw PCC Intermodal gotowa do odbioru w zakładzie Taboru Dębica Druga z trzech zamówionych lokomotyw PCC Intermodal gotowa do odbioru w zakładzie Taboru Dębica
Następny artykuł Rafał Zahorski: Deglobalizacja, dekoncentracja i skracanie łańcuchów dostaw. Rafał Zahorski: Deglobalizacja, dekoncentracja i skracanie łańcuchów dostaw.