Pozytywny rozwój przeładunków w porcie Hamburg po spadkach spowodowanych pandemią Covid-19.

Pozytywny rozwój przeładunków w porcie Hamburg po spadkach spowodowanych pandemią Covid-19.

01 września 2021 | Źródło: Port Hamburg
PODZIEL SIĘ

Przeładunek towarów w porcie w Hamburgu rozwijał się ogólnie pozytywnie w pierwszej połowie 2021 roku. Przeładunki drobnicowe i masowe znacznie przyspieszyły w drugim kwartale. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy całkowite przeładunki ładunków morskich wyniosły 63,5 mln ton, co stanowi wzrost o 3,8%. Przeładunek kontenerów wyniósł 4,3 mln TEU (20-stopowy kontener standardowy), co stanowi wzrost o 5,5%. Po ostrożnym starcie w pierwszych dwóch miesiącach, marzec i drugi kwartał przyniosły znaczący wzrost w obsłudze kontenerów. Przy łącznej liczbie 19,3 mln ton przeładunek towarów masowych również rozwijał się pozytywnie, osiągając wzrost o 3,3%.

Fot. Port Hamburg

Utrzymujące się nadal globalne skutki pandemii Covid-19  miały wpływ na rozwój obrotów portu morskiego, zwłaszcza w pierwszych miesiącach pierwszej połowy 2021 roku. „Widzimy, że ogólny przeładunek w porcie w Hamburgu rozwinął się pozytywnie i zaczął się poprawiać. Spadek przeładunków, który był również widoczny w Hamburgu w zeszłym roku ze względu na skutki pandemii, nie został jeszcze w pełni nadrobiony. Rosnący import i eksport gospodarki, silny popyt konsumencki i szeroki zakres usług liniowych w porcie w Hamburgu stawiają nas na ścieżce stabilnego wzrostu ”- wyjaśnił Axel Mattern, członek zarządu Port of Hamburg Marketing eV ( HHM). Matterna cieszy szczególnie fakt  osiągnięcia rekordowego wyniku w transporcie kontenerowym koleją. W pierwszych sześciu miesiącach roku na sieci kolejowej w Hamburgu ustanowiono nowy rekord z łączną liczbą

1,4 mln TEU. „To wzrost o 11,3% i podkreśla pozycję Hamburga jako wiodącego europejskiego portu kolejowego”, dodaje Mattern.

Pozytywny wpływ miał również pierwszy etap regulacji toru wodnego na Łabie.

Jens Meier, prezes Zarządu Portu w Hamburgu (HPA), zwrócił uwagę, że wraz z zakończeniem pierwszej fazy modernizacji toru wodnego Łaby znacznie ułatwiono wymijanie dużych statków. „Port w Hamburgu jest teraz łatwiej dostępny nawet dla szczególnie dużych kontenerowców klasy Megamax, które mają pojemność od 18 000 do 24 000 TEU. Tylko w pierwszej połowie roku 107 kontenerowców Megamax zawinęło do Hamburga. To wzrost o 24,4% i jasno pokazuje, że dostosowanie toru wodnego dla portów, żeglugi i gospodarki to udany projekt ”- wyjaśnił Meier.

Fot. Port Hamburg

Przeładunki morskie w porcie w Hamburgu w pierwszej połowie 2021 r.

 W pierwszym półroczu na terminalach w porcie Hamburg załadowano lub wyładowano 63,5 mln ton frachtu morskiego. To wzrost o 3,8% w porównaniu do wyniku z poprzedniego roku. Przeładunki drobnicowe wyniosły 44,2 mln ton, co oznacza wzrost o 4,0%. W segmencie ładunków kontenerowych w Hamburgu przeładowano łącznie 4,3 mln TEU (20-stopowy kontener standardowy). Jest to wzrost o 5,5% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wzrost eksportu przeładunków kontenerowych (2,1 mln TEU) był silniejszy o 6,1% niż import. W tym segmencie przeładowano 2,2 mln TEU (+5,0 procent). Wzrost przeładunków załadowanych kontenerów, które są szczególnie interesujące dla wartości dodanej w porcie, był bardzo silny i wyniósł 6,9%. (łącznie 3,8 mln TEU). W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego nastąpił spadek o 4,5% przeładunków pustych kontenerów do 464 000 TEU. Przeładunki masowe wyniosły łącznie 19,3 mln ton, co oznacza wzrost o 3,3%. W przypadku mocno rozwijających się ładunków masowych sypkich przeładowywanych chwytakiem (10,5mln), nastąpił wzrost o 20%.

Na wzrost ten szczególnie wpłynął import rudy. Przy 5,0 mln ton (+26,3%) miało to duży wpływ na bardzo dobry wynik w sektorze towarów masowych. W segmencie ładunków sypkich przeładowywanych ssakiem i ładunków płynnych wzrost przeładunków o 3,2 mln ton (-22,6%) i 5,6 mln ton (-3,3%) pozostał poniżej wyniku z poprzedniego roku.

Spojrzenie na obszary wysyłki kontenerów pokazuje również pozytywny obraz.

 „Z wyjątkiem Australii/Pacyfiku pozostałe szlaki handlowe w Ameryce, Azji i Afryce wykazały pozytywny rozwój przeładunków. W przypadku ruchu europejskiego, pozytywnie rozwijały się jedynie przeładunki z krajami skandynawskimi(+6,4%). Ogólnie rzecz biorąc, transporty europejskie wykazały niewielki plus 0,5% w pierwszej połowie roku ”- powiedział Mattern.

Fot. Port Hamburg

Zróżnicowany rozwój w 10 największych krajach partnerskich w zakresie obsługi kontenerów morskich

Rozwój przeładunków kontenerowych dziesięciu najważniejszych partnerów handlowych portu w Hamburgu zmieniał się w pierwszym półroczu 2021 roku. Nastąpił wzrost wolumenu kontenerów przewożonych drogą morską z/do Chin o 1,3mln TU (14,2%)-zdecydowanie największym partnerem handlowych Hamburga. Mimo ogromnych ograniczeń przeładunkowych w niektórych chińskich portach w międzyczasie, prawie wszystkie porty odnotowały wzrost przeładunków kontenerowych w pierwszej połowie roku. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy w chińskich portach przeładowano łącznie 22,9 mln TEU- to wzrost o 14,9%.

 W przypadku Stanów Zjednoczonych, które nadal zajmują drugie miejsce w rankingu kontenerowych partnerów Hamburga pozostały na ścieżce wzrostu z 303 000 TEU (+5,3%). Inne kraje z listy Top Ten hamburskiego portu, które odnotowały wzrost obrotów w ciągu pierwszych sześciu miesięcy, to Szwecja (+5,3%), Korea Południowa (+2,4%), Polska (+14,4%), Brazylia (+16,1%) oraz Dania (+6,4%). Te pozytywne zmiany w przeładunkach kontenerów drogą morską były w stanie zrekompensować spadki z innymi krajami w pierwszej połowie roku.

„Wśród 10 największych partnerów handlowych Hamburga w transporcie kontenerowym drogą morską można zaobserwować wyraźny trend wzrostowy, a siedem krajów już znajduje się na ścieżce wzrostu. Widzimy stabilizację i lekkie ożywienie wśród trzech krajów ze spadkiem. Ogólnie rzecz biorąc, zakładamy, że wzrost przeładunków morskich w porcie Hamburg będzie kontynuowany w drugiej połowie roku ”- podkreślił Mattern.

Globalne łańcuchy dostaw wymagają większego bezpieczeństwa

Pomimo pozytywnego rozwoju liczby przeładunków w porcie w Hamburgu wyzwania logistyczne dla globalnych łańcuchów transportowych są bardzo duże. Trudności wynikają z braku zdolności przewozowych, niepewności związanej z dalszym przebiegiem pandemii i innych wydarzeń, takich jak ostatnio wrak kontenerowca na Kanale Sueskim. Następstwa są wtedy widoczne również na styku transportu lądowo-morskiego, a tym samym w największym niemieckim porcie morskim. „Wspólnie z branżą portową, Zarządem Portu w Hamburgu i naszymi klientami portowymi do tej pory byliśmy w stanie utrzymać całodobowe operacje w porcie i pracujemy nad optymalizacją procesów logistycznych w porcie oraz ruchu przychodzącego i wychodzącego. Naszym celem jest sprawna i wydajna obsługa globalnego ruchu towarowego w porcie w Hamburgu ”- powiedział Axel Mattern. Na internetowej konferencji prasowej Port of Hamburg Knut Alicke, partner w McKinsey & Company, wyjaśnił w swojej prezentacji, jak wrażliwe stały się globalne łańcuchy dostaw. Dotyczy to nie tylko tygodni opóźnień wielu statków, ale także bezpieczeństwa cyfrowego i wreszcie incydentów strukturalnych, takich jak zmiany klimatyczne czy sytuacje kryzysowe w poszczególnych krajach. Aby móc przeciwdziałać takim zagrożeniom, konieczna jest stała analiza. Ponieważ tylko ci, którzy szybko pojmują nową sytuację, mogą się do niej dostosować – podkreślił Alicke. Wiele firm od marca 2020 r. zareagowało i wzmocniło zarządzanie ryzykiem własnego łańcucha dostaw. Globalne przepływy dostaw mogą być płynne tylko wtedy, gdy firma ma niezbędną odporność.

Fot. Port Hamburg

Rekord dla transportu kontenerowego koleją

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy po torach kolei hamburskiej przetransportowano 1,4 mln TEU (+11,3%)  „Cieszymy się z takiego wyniku. Pomimo nieraz trudnych warunków, ruch wjazdowy i wyjazdowy portu w Hamburgu dla kolejowych przewozów kontenerowych mógłby zostać jeszcze bardziej zintensyfikowany. Radość tę potęguje również bardzo dobry wynik 23,7 mln ton (+4,4 %) towarów przewożonych koleją ”- powiedział szef HPA Jens Meier.

Hamburska kolej portowa kontroluje ponad 200 pociągów towarowych z ponad 5500 wagonami każdego dnia na wysokowydajnej sieci torów o długości około 300 kilometrów. Według Meiera system okazał się również niezawodny podczas pandemii Covid-19.

Żałujemy, że w pierwszej połowie roku doszło również do opóźnień w przeładunkach kolejowych w porcie Hamburg z powodu dużej liczby opóźnień statków. Jednak operacje terminalowe i operatorzy kolejowi, wraz z wieloma terminalami śródlądowymi, ciężko pracowali, aby uniknąć wąskich gardeł w przeładunku ”- dodał Meier.

W ten sposób można by jeszcze bardziej zwiększyć wykorzystanie pojemności pociągów kontenerowych. W ruchu zaplecza portów morskich portu w Hamburgu udział kolei w podziale modalnym zwiększa się dzięki jeszcze lepszemu wykorzystaniu tras i urządzeń. W ubiegłym roku kolej była już wiodącym środkiem transportu lądowego w największym niemieckim porcie morskim z udziałem 50,7%.

Oprócz pozytywnego rozwoju ruchu kolejowego w głębi lądu portów morskich, w pierwszej połowie 2021 r. pojawiły się również nowe połączenia pociągów kontenerowych Szlakiem Jedwabnym między Hamburgiem a Chinami. Połączenia te między Hamburgiem a chińskimi miastami Shijiazhuang (Hebei) i Wuhei (prowincja Gansu) zapewniły dodatkowe kontynentalne przewozy kontenerowe. Istniejące połączenia z Suzhou i Xi’an również zostały rozszerzone o dodatkowych dostawców. Jedwabny Szlak swój początek miał w starożytnym chińskim mieście cesarskim Xi’an. Hamburg ma najwięcej połączeń kolejowych z Xi'an, a ładunki z Xi'an docierają do terminali w porcie prawie codziennie. Pod względem liczby połączeń plasuje się Zhengzhou, stolica prowincji Henan. Od początku roku towary z Hanoi w Wietnamie regularnie docierają także do Hamburga tym połączeniem.

Perspektywy na 2021 rok

W roku 2021 organizacja marketingowa portu w Hamburgu przewiduje trend wzrostowy w przeładunkach morskich. Dzięki stabilizacji regularnych zawinięć, nowym połączeniom morskim i poprawiającej się sytuacji gospodarczej osiągalny jest wynik przeładunkowy 130 mln ton i 8,7 mln TEU.