PKP Cargo od kwietnia 2020r. próbuje bezskutecznie zakupić 5 lokomotyw wielosystemowych. Obecnie trwa już trzecie postępowanie przetargowe, którego finał spodziewany jest 30 września. Niemniej by móc sprostać wzrastającemu zapotrzebowaniu klientów, zwłaszcza w obszarze przewozów intermodalnych, PKP Cargo powiększa swoją flotę o 5 maszyn - wydzierżawia 4 pojazdy TRAXX MS2e od ich właściciela - firmy Akiem i jedną lokomotywę Gama Marathon od Rail Capital Partners (RCP).
Pod koniec sierpnia TRAXXy E186-265, E186-132, 186-359 i 186-372 trafiły do lokomotywowni Poznań Franowo. Tam też są przygotowywane do rozpoczęcia służby. Maszyniści odbywają szkolenia, gdyż w PKP Cargo dawno nie było lokomotyw serii E186. W przeszłości, od grudnia.2007r do marca 2012r. spółka używała 6 lokomotyw oznaczonych serią EU43 będących własnością Alpha Trains.

Dostarczone RCP lokomotywy są wykorzystywane do obsługi składów pociągów w terminalach kontenerowych lądowych na terenie całego kraju i portowych Gdańska czy Gdyni. Gamy z silnikiem dojazdowym zakupione w ramach projektu współfinasowanego z CUPT pracują już dla takich klientów jak Lotos Kolej, Captrain czy Alza Cargo. Gama Marathon 111Ed-028 trafiła już do lokomotywowni PKP Cargo Tabor w Zajączkowie Tczewskim.

Na zakup lokomotyw dla PKP Cargo przeznaczono duże wsparcie unijne. Wartość całkowita projektu to 227 milionów złotych, przy czym wartość dofinansowania z programu POIiŚ to ponad 92 miliony złotych. CUPT zdecydował o wsparciu PKP Cargo tą kwotą ponad dwa lata temu. Z tego samego programu operator otrzymał dofinansowanie na zakup 936 wagonów platform do przewozów intermodalnych. O ile dostawa wagonów - platform do przewozu kontenerów przebiega zgodnie z harmonogramem, to jest kłopot z wyłonieniem dostawcy lokomotyw.
W pierwszym przetargu ogłoszonym w kwietniu 2020,nie wpłynęła żadna oferta. Drugie postępowanie przetargowe ogłoszone w dniu 13.01.2021 zostało poprzedzone wcześniejszym dialogiem technicznym. PKP Cargo kilka razy przesuwało termin otwarcia ofert. Przesunięcia terminów wynikało z dużego zainteresowania i ponad 150 pytań od wykonawców. Jednak w połowie kwietnia br. PKP Cargo poinformowało, że w postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta.
Kilka dni po unieważnieniu przetargu PKP Cargo ogłosiło kolejne, trzecie już postępowanie na dostawę 5 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Przewoźnik uważa, że szybkie powtórzenie przetargu daje wysokie szanse na kontraktację nowych lokomotyw dedykowanych do przewozów intermodalnych i wykonanie projektu zgodnie z jego założeniami przy wsparciu funduszy europejskich - projekt musi być zrealizowany i rozliczony do końca 2023 roku. W ramach zamówienia wykonawca jest zobligowany do dostawy 2 sztuk w II kwartale 2023 r. oraz 3 szt. - III kw. 2023 r.