Potrzeba chwili - w oczekiwaniu na nowe, własne PKP Cargo wydzierżawia 5 lokomotyw od Akiem i RCP

Potrzeba chwili - w oczekiwaniu na nowe, własne PKP Cargo wydzierżawia 5 lokomotyw od Akiem i RCP

04 września 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

PKP Cargo od kwietnia 2020r. próbuje bezskutecznie zakupić 5 lokomotyw wielosystemowych. Obecnie trwa już trzecie postępowanie przetargowe, którego finał spodziewany jest 30 września. Niemniej by móc sprostać wzrastającemu zapotrzebowaniu klientów, zwłaszcza w obszarze przewozów intermodalnych, PKP Cargo powiększa swoją flotę o 5 maszyn - wydzierżawia 4 pojazdy TRAXX MS2e od ich właściciela - firmy Akiem i jedną lokomotywę Gama Marathon od Rail Capital Partners (RCP).

Na poznańskim Franowie. Fot. Łukasz Piotrowski / Fotografia Okiem Pitagorasa.

Pod koniec sierpnia TRAXXy E186-265, E186-132, 186-359 i 186-372 trafiły do lokomotywowni Poznań Franowo. Tam też są przygotowywane do rozpoczęcia służby. Maszyniści odbywają szkolenia, gdyż w PKP Cargo dawno nie było lokomotyw serii E186. W przeszłości, od grudnia.2007r do marca 2012r. spółka używała 6 lokomotyw oznaczonych serią EU43 będących własnością Alpha Trains.

 

4 pojazdy TRAXX w lokomotywowni Poznań Franowo. Fot. Łukasz Piotrowski / Fotografia Okiem Pitagorasa.

 

Dostarczone RCP lokomotywy są wykorzystywane do obsługi składów pociągów w terminalach kontenerowych lądowych na terenie całego kraju i portowych Gdańska czy Gdyni. Gamy z silnikiem dojazdowym zakupione w ramach projektu współfinasowanego z CUPT pracują już dla takich klientów jak Lotos Kolej, Captrain czy Alza Cargo. Gama Marathon 111Ed-028 trafiła już do lokomotywowni  PKP Cargo Tabor w Zajączkowie Tczewskim.

 

Lokomotywa Gama Marathonw Zajączkowie Tczewskim. Fot.  Aleksandra Ligas

 

Na zakup lokomotyw dla PKP Cargo przeznaczono duże wsparcie unijne. Wartość całkowita projektu to 227 milionów złotych, przy czym wartość dofinansowania z programu POIiŚ to ponad 92 miliony złotych. CUPT zdecydował o wsparciu PKP Cargo tą kwotą ponad dwa lata temu. Z tego samego programu operator otrzymał dofinansowanie na zakup 936 wagonów platform do przewozów intermodalnych. O ile dostawa wagonów - platform do przewozu kontenerów przebiega zgodnie z harmonogramem, to jest kłopot z wyłonieniem dostawcy lokomotyw.

W pierwszym przetargu ogłoszonym w kwietniu 2020,nie wpłynęła żadna oferta. Drugie postępowanie przetargowe ogłoszone w dniu 13.01.2021 zostało poprzedzone wcześniejszym dialogiem technicznym. PKP Cargo kilka razy przesuwało termin otwarcia ofert. Przesunięcia terminów wynikało z dużego zainteresowania i ponad 150 pytań od wykonawców. Jednak w połowie kwietnia br.  PKP Cargo poinformowało, że w postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta.

Kilka dni po unieważnieniu przetargu PKP Cargo ogłosiło kolejne, trzecie już postępowanie na dostawę 5 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Przewoźnik uważa, że szybkie powtórzenie przetargu daje wysokie szanse na kontraktację nowych lokomotyw dedykowanych do przewozów intermodalnych i wykonanie projektu zgodnie z jego założeniami przy wsparciu funduszy europejskich - projekt musi być zrealizowany i rozliczony do końca 2023 roku. W ramach zamówienia wykonawca jest zobligowany do dostawy 2 sztuk w II kwartale 2023 r. oraz 3 szt. - III kw. 2023 r.