Koszaliński wąskotorowy, zabytkowy parowóz Px48-3901 już pod parą.

Koszaliński wąskotorowy, zabytkowy parowóz Px48-3901 już pod parą.

08 września 2021 | Autor: Kacper Kwaśniewski / Kurier Kolejowy | Źródło: Koszalińska Kolej Wąskotorowa / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W ostatnią sobotę (4 września br.) od rana trwały jeszcze przygotowania, montowany był układ pneumatyki kranu hamulca, kranów przewodów hamulcowych, na ''sucho'' tj. za pomocą sprężonego powietrza sprawdzane były wszystkie podzespoły jak prądnica, sprężarka, sprawdzone zostały newralgiczne miejsca śrubunków i na koniec podpięty został tender. Następnie kocioł przy pomocy wyczystek został wypłukany z zanieczyszczeń. Potem napełniony został wodą, po czym w godzinach bliżej wieczornych nastąpił wiekopomny moment tj. wrzucenie pierwszej zapałki do paleniska.

 

Fot. Kacper Kwaśniewski

Przez noc kocioł był dozorowany przez uprawnione osoby aby rano uzyskać ciśnienie robocze. W niedzielę rano po manewrach i przygotowaniu planowego pociągu do drogi parowóz najechał na jego koniec. Uruchomiona została sprężarka i pod obciążeniem zjechał w część stacyjną. Po wjechaniu w peron, parowóz odłączył się od składu i przemieścił się na sąsiedni tor. Do czasu odjazdu stał obok planowego pociągu. Następnie wjechał z powrotem na lokomotywowni.

 

Fot. Kacper Kwaśniewski

 

Kurier Kolejowy informował, że  parowóz był rozebrany do ostatniej śrubki, wiele elementów, panewek musiało być wykonane od podstaw bo rdza i zużycie elementów nie pozwalało na ich dalszą eksploatację. Jak zapewnia Koszalińska Kolei Wąskotorowa próba wyszła bardzo owocnie i istnieje szansa, że po dopieszczeniu parowozu tj. montaż reflektorów, pomalowanie budki czy montaż desek na podesty maszynisty parowóz być może jeszcze we wrześniu wyjedzie na tory.

 

Fot. Kacper Kwaśniewski

 

Naprawa parowozu realizowana jest jako zadanie inwestycyjne MZK Sp. z o.o. w Koszalinie w ramach budżetu obywatelskiego z roku 2015 o wartości 500 000,00 PLN. Parowóz PX48 o numerze ewidencyjnym 3901 trafił do Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej w ramach współpracy nawiązanej z Muzeum Narodowym w Szczecinie. Po zakończeniu eksploatacji w 1996 roku dostępny był dla odwiedzających Skansen Pomorskiej Kolei Wąskotorowej w Gryficach.

 

Fot. Kacper Kwaśniewski