Czechy: Nowoczesne pociągi push-pull od grudniowego rozkładu jazdy będą jeździły w Beskidy.

Czechy: Nowoczesne pociągi push-pull od grudniowego rozkładu jazdy będą jeździły w Beskidy.

08 września 2021 | Źródło: railpage.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Osoby podróżujące w Czechach pociągiem na trasie Ostrawa - Frenštát pod Radhoštěm będą mogły cieszyć się większym komfortem podróży. Od 12 grudnia wraz z nowym rozkładem jazdy stare pociągi kursujące na linii 323 zostaną zastąpione nowoczesnymi składami typu push-pull. Jeden z pięciu pociągów, które będą eksploatowane na tej linii, został wczoraj (08.09.2021r.) zaprezentowany w Ostrawie, o czym informuje portal Railpage.

Fot. railpage.net

Województwo morawsko-śląskie jest żywotnie zainteresowane odnawianiem i modernizacją pociągów, pasażerowie bowiem oczekują większego komfortu podróży koleją, rozwoju inteligentnych usług i szybkiej, przyjaznej dla środowiska eksploatacji. Sprostanie oczekiwaniom społeczeństwa w połączeniu z wymogami tecnicznymi, ekologicznymi, i klimatycznymi jest kosztowne, dlatego województwo zawarło długoterminową umowę z Kolejami Czeskimi na realizację regionalnych przewozów kolejowych, umożliwiając w ten sposób narodowemu przewoźnikowi dotarcie do europejskich pieniędzy. Z ich pomocą może zakupić nowe składy pociągów.

Stare dotychczas eksploatowane pojazdy kursujące na linii 323 w Beskidy zostaną zastąpione nowymi piętrowymi składami wyprodukowanymi w ostrawskim zakładzie Škoda Transportation Group. Pociągi typu push-pull będą wyposażone w biletomaty do zakupu biletów za pomocą karty chipowej ODISK. Wraz z grudniowymi zmianami w rozkładzie zmieni się również organizacja przewozów.-

Stare składy pociągów, które nadal kursują na liniach województwa morawsko-śląskiego są niewygodne i powolne. Chcielibyśmy, aby na liniach regionalnych jak najszybciej pojawiły się nowoczesne pociągi z wi-fi, klimatyzacją, dostępem bez barier, wyposażeniem dla osób niepełnej sprawności oraz miejscami do przewozu wózków dziecięcych, rowerów, nart i dużego bagażu - powiedział Jakub Unucka, pierwszy wicewojewoda województwa morawsko-śląskiego. Dodał, że nowe składy będą ciągnięte/pchane  na razie przez lokomotywę spalinową, a po zelektryfikowaniu linii przez lokomotywę elektryczną.

- W ciągu najbliższych kilku lat chcielibyśmy, aby wszystkie pociągi jeździły na prąd, a najlepiej także na baterie i wodór, do których osobiście mam największe zaufanie ze wszystkich alternatywnych technologii" - powiedział wicewojewoda Jakub Unucka.

Pociągi push-pull to w Czechach nowość. W zestawie podstawowym będą one składały się z jednego waganu sterującego i dwóch wagonów doczepianych. Dzięki temu mogą oni szybko zmienić kierunek jazdy na stacji docelowej bez długiej zmiany lokomotywy. Przyczyni się to do przyspieszenia transportu i skrócenia czasu podróży. Ponadto mogą one być bez przeszkód eksploatowane zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. W przypadku tych ostatnich, po elektryfikacji wystarczy wymiana lokomotywy ze spalinowej na elektryczną i nie trzeba po kilku latach kupować całych nowych zestawów. W ten sposób pociągi push-pull zostaną najpierw uzupełnione w eksploatacji zmodyfikowanymi lokomotywami serii 750 z floty Kolei Czeskich, a po modernizacji i elektryfikacji Magistrali Podbeskidzkiej zostaną zastąpione maszynami elektrycznymi. Na linii z Ostrawy do Frenštátu pod Radhoštěm będzie kursować w sumie pięć pociągów. Pociągi o łącznej pojemności do 356 miejsc siedzących będą oferować pasażerom komfortowe wnętrze, dostęp bez barier i nowoczesne wyposażenie. Jednocześnie nie zabraknie miejsca dla wózków dziecięcych, rowerów i specjalnych uchwytów na narty. Duże okna na górnym piętrze piętrowego pociągu będą oferować turystom niepowtarzalne panoramiczne widoki na Beskidy.

Nowe pociągi będą również wyposażone w pokładową część Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) oraz w elektronicznie sterowane drzwiami z przyciskiem i systemem bezpieczeństwa, który gwarantuje ich zablokowanie przed otwarciem przed ruszeniem pociągu. Znacząco zwiększy to również bezpieczeństwo podróży. Umowa na zakup nowych pociągów o wartości ok. 1 mld CZK została zawarta przez Koleje Czeskie w marcu 2019 r.

Wprowadzona przez Škoda Transportation nowa generacja pojazdów dwupokładowych, zdaniem producenta w pełni odpowiada standardom obowiązującym w Europie Zachodniej. Pasażerowie pojadą nowoczesnymi, komfortowymi wagonami, które w standardzie posiadają klimatyzację oraz gniazdka do ładowania małych urządzeń elektronicznych. Docenią oni również nowe okna, które są wykonane tak, aby lepiej przepuszczać sygnały komórkowe. W procesie projektowania pociągu, pomyślano również o pasażerach prowadzących aktywny tryb życia, dlatego jest w nich dużo miejsca na rowery i narty.

Wielką zaletą zestawu jest jego elastyczność i modułowość. Może być połączony i napędzany lokomotywą elektryczną lub dowolnym innym napędem, np. akumulatorowym, spalinowym, wodorowym itp. Dzięki temu zestaw może pracować zarówno na liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych. Kolejną zaletą jest możliwość modułowej zmiany pojemności pociągu poprzez dodawanie kolejnych wagonów, a tym samym efektywna zmiana pojemności pociągu zgodnie z aktualnymi potrzebami pasażerów i przewoźnika.

Województwo morawsko-śląskie dofinansowuje transport publiczny w regionie setkami milionów koron rocznie. W budżecie na rok 2021 na regularny transport autobusowy przeznaczono 950 milionów koron, a na transport kolejowy 700 milionów koron, do czego państwo dokłada również około 300 milionów koron.