Kolejne Pantery trafią do Kolei Słowackich. Kontrakt o wartości 170 mln euro podpisany.

Kolejne Pantery trafią do Kolei Słowackich. Kontrakt o wartości 170 mln euro podpisany.

10 września 2021 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Škoda Transportation, największy czeski producent taboru kolejowego w konsorcjum ze słowackim ŽOS Trnava, zdobyła nowe zamówienie na Słowacji. Dostarczy dziewięć nowych, czterowagonowych jednostek Pantera dla Kolei Słowackich (Železniční spoločnosť Slovensko - ZSSK) z opcją na jedenaście kolejnych. W przetargu Škoda pokonała szwajcarskiego producenta firmę Stadler. Umowa została podpisana wczoraj - 9 września 2021r. Nowe jednostki będą obsługiwały region Koszyc i Preszowa.

Pantery jeżdżą w regionie Żyliny. Fot. Škoda Transportation

Wszystkie dziewięć jednostek ma zostać dostarczonych do końca 2023 roku, po czym na Słowacji będą służyły łącznie 34 Pantery, z opcją na maksymalnie 45. Wartość zamówienia na 20 sztuk wynosi 170 mln euro.

Słowacja od dawna jest dla nas kluczowym partnerem handlowym. Pasażerowie są już zaznajomieni z naszymi jednostkami i cieszę się, że z każdym nowym pojazdem możemy pokazać, jak poziom komfortu, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju na kolei idzie do przodu - powiedział Petr Brzezina, prezes Škoda Transportation . Pantery jeżdżą w regionie Żyliny i były również wyprodukowane przez konsorcjum Škoda i ŽOS Trnava.

Wnętrze Pantery wyprodukowanej dla regionu Ziliny. Fot. Škoda Transportation

 

Nowe jednostki elektryczne będą eksploatowane na liniach Koszyce - Lipany - Plaveč, Koszyce - Michaľany - Trebišov (po elektryfikacji do Humenné) oraz Koszyce - Michaľany - Čierna nad Tisou. Będą  poruszać się z prędkością do 160 km/h. Będą mogły pracować w dwóch różnych systemach zasilania. Każda jednostka będzie miała 106 metrów długości, a jej pojemność wyniesie 346 miejsc siedzących. Pojazd będzie posiadał trzy napędzane wagony. Na prośbę ZSSK wprowadzono modyfikacje w pierwotnej wersji Pantery wykonanej dla regionu Žilina. Komfort podróży pasażerom ma podnieść zainstalowanie automatów do sprzedaży biletów i napojów oraz powiększenie przestrzeni do przewozu rowerów i nart. Nowe pociągi będą wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, systemy kamer wewnętrznych i zewnętrznych, gniazdka elektryczne i USB oraz system informacji pasażerskiej. Zdecydowana większość kosztów zostanie pokryta z funduszy europejskich.

 

Kokpit maszynisty w Panterze wyprodukowanej dla regionu Ziliny. Fot. Škoda Transportation

 

W ostatnich latach ZSSK rozpoczęło szeroko zakrojony program modernizacji swojej floty, w dużej mierze finansowany z dotacji europejskich. Kontrakt dla regionu Žilina, gdzie Škoda dostarczy łącznie 25 Panter (pozostało 5), ma zostać zrealizowany do końca tego roku. Podczas gdy Škoda pokonała Stadlera w przetargu dla regionów Koszyc i Preszowa, Stadler zdobył  kontrakt na nowe piętrowe zespoły trakcyjne dla szybkiej kolei Bratysława - Żylina.

 

Pantery jeżdżą w regionie Żyliny. Fot. Škoda Transportation

 

Konsorcjant Škoda Transportation - Spółka ŽOS Trnava, a.s. jest największym warsztatem naprawczym wagonów kolejowych w Europie Środkowej. Spółka produkuje nowe wagony towarowe, przeprowadza rewizje wagonów towarowych i osobowych, ich przebudowy i modernizacje, naprawy wózków, elementów hamulcowych, trakcyjnych i zderzakowych, produkcję i naprawy zestawów kołowych. Program produkcyjny firmy obejmuje również wytwarzanie konstrukcji spawanych do wagonów towarowych i osobowych, tramwajów, a także spawów ogólnego przeznaczenia. Do Grupy ŽOS Trnava, a.s. należy również spółka ŽOS Zvolen, a.s., która zajmuje się naprawami i modernizacją lokomotyw.