Wystawa taboru z okazji 30-lecia Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu

Wystawa taboru z okazji 30-lecia Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu

16 września 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zaprasza na wystawę zabytkowego taboru, która odbędzie się w niedzielę 19 września na Wrocławskim Dworcu Głównym, przy peronie 6. Wystawa jest organizowana z okazji 30-lecia Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Klub dba o muzealny charakter eksponatów i ich historyczny wygląd.

Fot. KSK Wrocłw

Planowany tabor:

EP05-22 (1961r.) - Świadek Historii, mimowolny uczestnik wydarzeń strajkowych w "Ursusie", w czerwcu 1976 roku. Odrestaurowany dzięki wsparciu finansowemu IPN oraz darczyńców. Klub przewiduje całkowite przywrócenie do ruchu tego elektrowozu, w żargonie zwanego "Czechem" - pierwsze jako EU05 trafiły na PKP z zakładów Skoda w 1961 roku.

SU45-079 (1973r.) - jedyny czynny w Polsce "Fiat" w klasycznym, zielonym malowaniu SM30-507 (1958r.) - spalinowóz nazywany w żargonie "skrzyżowaniem czołgu T-34 z tramwajem" ze względu na rodzaj zastosowanego napędu. Prototyp zbudowano w 1956 roku i zaprezentowano na Targach Poznańskich.

Lokomotywa SM30 - 507 (1958r.) w historycznych barwach, dzięki pracy członków stowarzyszenia wyremontowana i przywrócona do ruchu. Używana do obsługi pociągów "retro".

SM30-662 (1964r.) - otrzymana przez stowarzyszenie od Wojska Polskiego. Dzięki wielu godzinom pracy członków klubu, wyremontowana i przywrócona do ruchu. Ukazana w charakterystycznym oliwkowym malowaniu jakie stosowano na tych lokomotywach od 1980 roku.

SM41-126 (1964r.) - wyróżnia się spośród innych eksponatów węgierskim pochodzeniem. Spalinowozy SM41 produkowano dla PKP w zakładach Ganz - Mavag. W użytku jeszcze do dziś występują na kolejach węgierskich. SM41 - 126 jest jedynym "zimnym" egzemplarzem spośród lokomotyw spalinowych, które będą obecne na wystawie.

Ls40-5434 (1959r.) - Ls40 to pierwsza lokomotywa spalinowa, manewrowa, budowana po drugiej wojnie św. w Polsce od 1952 roku, w Pierwszej Fabryce Lokomotyw "Fablok" w Chrzanowie. Wówczas zakłady nosiły imię Feliksa Dzierżyńskiego.

409Da-633 (1978r.) - "królowa" polskich bocznic. Konstrukcyjnie (pierwotna konstrukcja pochodzi z 1959 roku) była to najdłużej budowana lokomotywa spalinowa manewrowa w kraju. Ostatnie egzemplarze produkowano w ZNTK Oleśnica jeszcze w 1995 roku.

Wybrane wagony towarowe i osobowe: to okazja do przybliżenia historii przemysłu budowy taboru kolejowego na Dolnym Śląsku. Klub posiada największą kolekcję zabytkowych wagonów towarowych w Europie, z epoką do lat 70. XX wieku. Zakłady: Fabryka wagonów w Świdnicy, ZNTK Wrocław, "Pafawag"itp. Będzie dostępny także wagon kinowy klubu, utworzony w zabytkowym wagonie krytym.

Fot. KSK Wrocław

Będzie możliwość zwiedzania wystawy z przewodnikiem. Przejścia będą się zaczynały z następującym grafikiem: 10:30, 11:10, 11:50, 12:30, 13:10, 13:50, 14:30 oraz 15:30 Godziny wyjścia mogą ulec nieznacznym przesunięciom w zależności od ilości zebranych osób.

Podczas wystawy będzie można nabyć klubowe gadżety: - magnesy - plakaty - pocztówki - koszulki

WSTĘP NA WYSTAWĘ BEZPŁATNY

W dniu imprezy będzie też możliwość przejazdu zabytkowym tramwajem z Wrocławia Głównego na Dni Otwarte Zajezdni Popowice 2021.