Po odnowionym moście kolejowym nad Odrą w Nietkowicach jeszcze w tym roku mają pojechać pociągi.

Po odnowionym moście kolejowym nad Odrą w Nietkowicach jeszcze w tym roku mają pojechać pociągi.

16 września 2021 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Odnowiony kolejowy most nad Odrą w Nietkowicach na linii Wrocław - Szczecin zapewni sprawne podróże i lepsze warunki przewozu towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na poprawę ważnej przeprawy ponad 46 mln zł. We wrześniu zamontowano najdłuższe przęsło kolejowego mostu. Nową przeprawą pociągi maja pojechać jeszcze w tym roku. Tylko w 2020 r, by usprawnić przewozy, PLK przebudowały 130 mostów.

Prace prowadzone na moście w Nietkowicach. Fot. Alicja Grochowiak / PKP PLK

We wrześniu na przebudowywanym wschodnim moście kolejowym nad Odrą w Nietkowicach nasunięte zostało najdłuższe - 75 m przęsło. Do montażu niemal 420 tonowego elementu wykorzystano hydrauliczne siłowniki i tymczasowe podpory w nurcie rzeki. Nasunięcie przęsła wykonano w ok. 34 godziny.

Kolejowa przeprawa nad Odrą ma już 7 z 10 nowych przęseł. Nowe stalowe elementy zostały wykonane w wytwórni i przetransportowane na placu budowy. Konstrukcje osadzane są na wyremontowanych – wzmocnionych podporach. Dodatkowo zastosowano mikropale – czyli specjalne konstrukcje, służące do wzmocnienia obiektu, wykonane wokół podpór na terenach zalewowych.

Po umieszczeniu wszystkich przęseł, montowany będzie nowy tor i sieć trakcyjna. Zakończenie prac przewidziano w 2023 r. Roboty nie ograniczają kursowania pociągów. Sąsiednią konstrukcją mostu codziennie przejeżdża ok. 55 pociągów pasażerskich i towarowych.

Most w Nietkowicach na Odrze. Fot. Alicja Grochowiak / PKP PLK

Większe możliwości przewozów w województwie lubuskim

Przebudowany most na jednym z dwóch torów na lata zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów. Zwiększą się możliwości Nadodrzanki, ważnej linii kolejowej prowadzącej z Dolnego Śląska przez województwo lubuskie na Pomorze Zachodnie. Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów kursujących nad Odrą wzrośnie do 120 km/h. Poprawi się przepustowość odcinka „mostowego”, z którego będzie mogło korzystać więcej składów – możliwe będzie przygotowanie korzystniejszej oferty połączeń i zapewnienie lepszych warunków dla ekologicznego transportu kolejowego.

Most w Nietkowicach liczbach:

  • budowa: 1871 r.
  • długość: ok. 420 m, szerokość – ok. 13 m, wysokość – ok. 1,4 m
  • liczba przęseł – 10

Mosty - sprawne, ważne elementy kolejowych linii

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach modernizacji sieci kolejowej budują nowe mosty oraz modernizują przeprawy. Aby zapewnić sprawne przewozy kolejowe wykorzystywane są środki z projektów unijnych oraz budżetowych. Tylko w 2020 r. przebudową objętych zostało ponad 130 przepraw nad rzekami np. w Krakowie, w Warce i na Centralnej Magistrali Kolejowej. Modernizacje zwiększają parametry techniczne i pozwalają na budowę dodatkowych torów. W tym roku kontynuowane są prace m.in. przy budowie mostów w Czechowicach-Dziedzicach, Lubartowie, Krakowie i we Wronkach.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł LOTOS Kolej odebrała pierwszą lokomotywę TRAXX DC3 z Akiem LOTOS Kolej odebrała pierwszą lokomotywę TRAXX DC3 z Akiem
Następny artykuł Griffin PKP Intercity w okolicznościowej okleinie poprowadzi w Polsce pociąg "Łącząc Europę" Griffin PKP Intercity w okolicznościowej okleinie poprowadzi w Polsce pociąg "Łącząc Europę"