Odnowiony, zabytkowy parowóz T3 z 1909 roku stanął w zielonogórskim Parku Kolei Szprotawskiej

Odnowiony, zabytkowy parowóz T3 z 1909 roku stanął w zielonogórskim Parku Kolei Szprotawskiej

26 września 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / pl.wikipedia.org
PODZIEL SIĘ

Na to wydarzenie długo czekali nie tylko miłośnicy Kolei Szprotawskiej ale także wielu mieszkańców Zielonej Góry. Poddany renowacji, sfinansowanej z budżetu obywatelskiego miasta wspaniały eksponat - zabytkowy parowóz T3 z 1909 r., uniesiony z platformy samochodowej przez potężny, 180-tonowy dźwig stanął na odnowionym torze kolejowym w zielonogórskim Parku Kolei Szprotawskiej. Mimo wczesnej pory operację ustawiania na torach zabytkowej lokomotywy obserwowało wielu zielonogórzan. Teraz stanie się atrakcją miasta.

Fot. Witold Baumann / Zielona Góra Zaprasza

Kolej Szprotawska powstała na początku XX wieku. Na liczącej 50 km trasie z Zielonej Góry do Szprotawy małe lokomotywy ciągnęły zarówno wagony osobowe, jak i towarowe. Najlepszą koniunkturę gospodarczą Kolej Szprotawska miała w pierwszych latach swej działalności (ponad 300 pasażerów dziennie). Umożliwiała też transport żołnierzy i materiałów wojskowych w czasie obu wojen światowych. Jednak już na początku lat trzydziestych XX w. odnotowano jej deficytowość. Po roku 1935 funkcjonowanie jej zostało mocno ograniczone (w roku 1938 odnotowano ok. 25 pasażerów dziennie).

 

Fot. Witold Baumann / Zielona Góra Zaprasza

 

Po II wojnie światowej przysłużyła się jeszcze kilku mniej lub bardziej regularnym transportom, głównie przemysłowym i wojskowym, jednak w rozkładach jazdy PKP, do których została wcielona, regularne połączenie pasażerskie występuje tylko raz, w sezonie 1945/1946: jeden kurs dziennie w obie strony, skomunikowany z pociągiem relacji Poznań - Zielona Góra. Potem, aż do roku 1950, linia ta jest opisywana w pasażerskich rozkładach jazdy jako "linia nieczynna" lub "ruch czasowo wstrzymany". W latach pięćdziesiątych dokonano rozbiórki linii, pozostawiając jedynie część trasy na terenie Zielonej Góry.

 

Fot. Witold Baumann / Zielona Góra Zaprasza

 

Po 1945 r. duża liczba parowozów typu T3 została w ramach reparacji przekazana PKP. W Polsce nadano tym parowozom symbol TKh1. W roku 2014 Klub Miłośników Kolei Szprotawskiej sprowadził do Czerwieńska oryginalny parowóz T-3, który zdjęty z ewidencji PKP, w latach 1951 - 1977 wykorzystywany był jako parowóz zakładowy w cukrowni Pelpin. Po zakończeniu służby i odnowieniu w 1986 r. stanął na stacji Sucha Beskidzka w nowej roli pomnika. Tam odnaleźli go członkowie Klubu Miłośników Kolei Szprotawskiej. Jest to taki sam typ parowozu, jakie kupiono w 1910 r. dla kolei zielonogórsko -szprotawskiej (Kleinbahn Grunberg – Sprottau) i które obsługiwały tę linię w latach 1911-1945. Parowozy T3 były specjalną konstrukcją, zaprojektowaną do obsługi kolei powiatowych, tzw. kleibanh-ów. Taki charakter miała kolej łącząca Zieloną Górę (Grunberg) i Szprotawę (Sprottau).

 

Fot. Witold Baumann / Zielona Góra Zaprasza

 

Przez nieomal siedem lat parowóz stał w Czerwieńsku, w oczekiwaniu na zebranie budżetu niezbędnego do jego renowacji. Środki na przeprowadzenie remontu zostały pozyskane przez zielonogórzan w ramach budżetu obywatelskiego. W tym roku lokomotywa trafiła do Zakładu Napraw Taboru PKP CargoTabor.

Wart podkreślenia jest fakt olbrzymiego zaangażowania w procesie naprawy pracowników zakładów remontowych i wolontariuszy, którzy przepracowali ponad 2 tys roboczogodzin.
Wcześniej w 2017 r. miłośnicy Kolei Szprotawskiej odrestaurowali zabytkowy wagon towarowy z 1915 r. i postawili go w skansenie kolei powiatowych na terenie Parku Kolei Szprotawskiej.

 

Fot. Witold Baumann / Zielona Góra Zaprasza