Pierwsza hybryda na dolnośląskich torach

Pierwsza hybryda na dolnośląskich torach

27 września 2021 | Autor: Bartosz Senderek | Źródło: Artykuł sponsorowany
PODZIEL SIĘ

Pierwszy hybrydowy pociąg Impuls II w taborze Kolei Dolnośląskich kończy testy i za kilka dni wyjedzie na tory. Zakup sześciu składów o łącznej wartości 170 mln zł zrealizowany został nie tylko z myślą o komforcie pasażerów, ale też ekologii.

Fot. Koleje Dolnośląskie

Hybrydowy Impuls II przed wyruszeniem na regularne kursy zostanie zaprezentowany na Dworcu Głównym we Wrocławiu. 5 października o godz. 10:30 nowy pociąg będzie mógł zobaczyć każdy.

Kluczową cechą zakupionych przez Koleje Dolnośląskie pociągów Impuls II z nowosądeckiej fabryki Newag są dwa silniki: elektryczny – pozwalający na poruszanie się po trasach zelektryfikowanych oraz spalinowy, który ma napędzać maszynę na odcinkach bez trakcji.

 

Fot. Bartosz Senderek

 

Takie - hybrydowe - rozwiązanie pozwala, gdy to możliwe korzystać z ekologicznego napędu elektrycznego, także na trasach, które nie są w pełni zelektryfikowane. Przełączanie silników zajmuje tylko chwilę i jest możliwe podczas krótkiego postoju na stacji.

Pierwszy z sześciu pierwszych pociągów hybrydowych, które mają zasilić tabor KD, dodarł już na Dolny Śląsk i po zakończeniu testów w legnickiej bazie technicznej przewoźnika ma wyruszyć na regularne kursy. Nastąpi to najprawdopodobniej już na początku października. Pociągi kupione zostały z myślą o obsłudze trasy Trzebnica - Świdnica przez Wrocław i Sobótkę.

Co Impuls II zaoferuje pasażerom?

Impuls II to nowoczesna konstrukcja. Pociąg na trasach zelektryfikowanych może osiągać prędkość nawet do 160 km/h. Na trasach spalinowych skład jest w stanie jechać z prędkością do 120 km/h.

 

Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. Fot. Koleje Dolnośląskie

 

- Koleje Dolnośląskie od zawsze stawiały na najnowocześniejszą technologicznie flotę. Kontrakt z Newagiem czy jeszcze wcześniej z bydgoską Pesą potwierdza obrany kurs rozwojowy, który chcemy kontynuować. Niebawem przewidziane są kolejne dostawy, które wzmocnią nasz park taborowy. Wszystkie zamówione pojazdy zostaną dostarczone w pierwszym półroczu 2022 roku - mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Na pokładzie Impulsa II znajdzie się miejsce dla ponad 300 pasażerów. Pociąg jest klimatyzowany i wyposażony w komfortowe fotele oraz stoliki podokienne. Dla wygody pasażerów na pokładzie zamontowana zostanie infrastruktura zapewniająca bezprzewodowy dostęp do Internetu. Pod siedzeniami znajdziemy gniazdka elektryczne i porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń elektrycznych. Niskopodłogowe składy są też przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Stworzony z myślą o ekologii

Model Impuls II jest pociągiem, który w każdym calu został stworzony z myślą o ekologii. Na poprawę jakości powietrza wpływa nie tylko możliwość korzystania z elektrycznego silnika, ale też specjalna konstrukcja spalinowa, która ogranicza emisję.

 

Kabina maszynisty. Fot. Koleje Dolnośląskie

 

- Pojazd komfortowo się prowadzi, w trakcji spalinowej praktycznie tak jak w elektrycznej. Co istotne, spala o wiele mniej niż nasza dotychczasowa flota - mówi Sebastian Andryszak, maszynista-instruktor z KD, który jako jeden z pierwszych miał okazję prowadzić testowo pierwszą dolnośląską „hybrydę”.

- Jest to pojazd niskoemisyjny zarówno w trakcji elektrycznej, jak i spalinowej, spełnia najnowsze normy emisji spalin - dodaje Łukasza Zgółka, zastępca dyrektora ds. technicznych w KD.

Nowe pociągi wyposażone są też w elektroniczny system informacji pasażerskiej, który pozwala zredukować ilość papieru wykorzystywaną m.in. do drukowania plakatów wywieszanych w pojazdach. Wyświetlacze wyprodukowane są w technologii elektronicznego papieru, która pozwala na oszczędność energii względem zwyczajnych ekranów.

 

System informacji pasażerskiej w technologii e-papier. Fot. Koleje Dolnośląskie

 

- Jako pierwsi na świecie mogliśmy dostarczyć pojazdom szynowym system opierający się na technologii e-papieru. Dzięki pracy naszych specjalistów z zakresu mechaniki i informatyki oraz współpracy z firmą Newag, udało nam się stworzyć dla Kolei Dolnośląskich unikalny produkt służący do emisji treści, w tym regulaminów czy map - podkreśla Paweł Korczakowski, inżynier sprzedaży ds. systemów IT w Ledatel, firmy, zajmującej się opracowywaniem systemów dla transportu szynowego.

System, który zastąpił drukowane plakaty, składa się z kolorowych wyświetlaczy oraz platformy do zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią. Urządzenie zasilane jest tylko w momencie zmiany wyświetlanej zawartości (poza tym obraz jest prezentowany bez potrzeby zasilania). Wysoka jakość kontrastu nie męczy oczu (podobnie jak zwykły papier). Platforma może być wykorzystywana w urządzeniach mobilnych i na komputerach PC. Umożliwia zarządzanie czasem emisji komunikatów, grupowanie urządzeń, a także diagnozowanie poprawnością ich działania.

 

Fot. Koleje Dolnosląskie

 

Fot. Koleje Dolnosląskie

 

Nowe pojazdy hybrydowe dołączą do obecnie użytkowanych 27 elektrycznych Impulsów. Podpisana ze spółką Newag umowa pozwala regionalnemu przewoźnikowi na zamówienia dodatkowych dwóch pojazdów na warunkach zamówienia podstawowego.

Nie tylko Impulsy

Pociągi Impuls II to niejedyne pojazdy zamówione w ostatnim czasie przez Koleje Dolnośląskie. Spółka kupiła także 13 nowoczesnych pięcioczłonowych składów Elf2 z bydgoskiej fabryki PESA. Kosz tej inwestycji to 377 mln zł.

 

Fot. Koleje Dolnośląskie

 

Pociągi Elf2 to pięcioczłonowe składy o napędzie spalinowym. Pociągi te również są w stanie rozwijać prędkość do 160 km/h. Pojazd na swoim pokładzie może przewieźć jednorazowo nawet 540 pasażerów. Składy oczywiście wyposażone są też w klimatyzację, WiFi, miejsce do przewozu rowerów, miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, miejsce na większe bagaże oraz monitoring.