Pierwsza elektryczno-hybrydowa lokomotywa manewrowa Rail Cargo Hungaria jest już w fazie testów.

Pierwsza elektryczno-hybrydowa lokomotywa manewrowa Rail Cargo Hungaria jest już w fazie testów.

27 września 2021 | Źródło: https://iho.hu / Rail Cargo Hungaria / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwsza elektryczno-hybrydowa lokomotywa manewrowa zoptymalizowana dla transportu towarowego, opracowana dla Rail Cargo Hungaria, przybyła do Europy z Chin i już rozpoczęła testy w Republice Czeskiej.

Fot. https://iho.hu / Rail Cargo Hungaria

Obok produkcji lokomotywy manewrowej od miesięcy z powodzeniem prowadzone są testy statyczne i próby ruchowe nowych, wysokowydajnych maszyn liniowych wyprodukowanych w nowej technologii. Dwie lokomotywy liniowe i manewrowe zbudowane przez CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd., spółkę zależną Grupy CRRC, największego na świecie producenta pojazdów kolejowych, mają wejść do eksploatacji na węgierskiej sieci kolejowej w 2022 r.

Dla Rail Cargo Hungaria rozwój technologii elektryczno-hybrydowej ma szczególne znaczenie, ponieważ elektryfikacja infrastruktury kolejowej w tym regionie nie jest jeszcze zakończona, a na Węgrzech nie ma sieci trakcyjnej nad bocznicami i torami ładunkowymi. Z tego powodu odpowiednie zadania trakcyjne i manewrowe były do tej pory rozwiązywane za pomocą oddzielnych lokomotyw spalinowych, a technologia elektryczno-hybrydowa zastąpi tę kosztowną i zanieczyszczającą środowisko pracę.

Lokomotywy będą zasilane bateriami litowo-tytanowymi do pracy manewrowej na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Pojazd będzie również doładowywał baterię litowo-tytanową na odcinkach linii napowietrznych.

 

Fot. https://iho.hu / Rail Cargo Hungaria

 

Podczas hamowania zintegrowany system napędowy AC przetwarza energię kinetyczną pociągu na energię elektryczną i przekazuje ją z powrotem do akumulatora, ładując go. Elektropneumatyczny układ hamulcowy spełnia wymagania stawiane lokomotywom manewrowym, które często ruszają i zatrzymują się, jest łatwy w obsłudze i prosty w konserwacji.

Zestaw akumulatorów ma pojemność 350 kilowatogodzin, a akumulator litowy może być w pełni naładowany w ciągu 2,5 godziny z sieci napowietrznej i 8-10 godzin w punktach ładowania. Lokomotywa nie zanieczyszcza środowiska żadnymi szkodliwymi substancjami. Ma siłę pociągową 250 kN i może poruszać się z prędkością do 100 km/h, a jej super-wydajność pozwala na holowanie 800-tonowego pociągu po płaskim torze bez sieci trakcyjnej przez 85 minut z prędkością 20 km/h.

Technologia elektryczno-hybrydowa będzie miała szczególne znaczenie dla ruchu pojedynczych wagonów.