Zarząd kolei zaprezentował na Dworcu Głównym w Pradze dwa nowe pojazdy do diagnostyki sieci kolejowej o wartości 570 milionów koron. Konkretnie chodzi o wagon pomiarowy MVŽSv 2 za 303 miliony koron czeskich oraz pojazd EM100 za 267 milionów koron czeskich. Ten pierwszy jest chyba najdroższym pojazdem diagnostycznym na czeskich torach.
MVŽSv 2 umożliwia diagnostykę nawierzchni kolejowej do prędkości 200 km/h. W skład wyposażenia wchodzą np. czujniki laserowe. Waży 55 ton i przeprowadza m.in. pomiary parametrów geometrycznych toru, pomiary profilu poprzecznego szyn (zużycie szyn), pomiary mikrogeometrii szyn (falistość), pomiary przyspieszeń bocznych i pionowych domów łożyskowych, pomiary profili podsypki tłuczniowej, inspekcję przekroju poprzecznego lub zapewnia obrazowanie czołowe toru. Znajduje się tam również zaplecze dla personelu w postaci przedziałów sypialnych, pryszniców czy kuchni.




Ważący 58 ton pojazd EM100 przeznaczony do diagnostyki nawierzchni kolejowej wykonuje pomiary geometryczne, skanując lub sprawdzając profil poprzeczny szyn. Jego prędkość maksymalna wynosi 100 km/h i jest przeznaczony dla linii regionalnych.


Zarząd kolei dysponuje obecnie 1.335 pojazdami specjalnymi przeznaczonymi do utrzymania torów. Dużą część taboru stanowią uniwersalne pojazdy silnikowe MUV (346 jednostek). Zarząd kolei posiada również pojazdy MVTV do kontroli i konserwacji linii napowietrznych (85 jednostek), odśnieżarki (49 jednostek), maszyny do wymiany podkładów (47 jednostek). Liczba pracujących pojazdów wynosi 732. Zarząd kolei posiada obecnie 12 pojazdów specjalnych do diagnostyki, a do 2030 r. zamierza mieć ich 16.

