UZ ogłasza przetarg na zakup 80 elektrycznych pociągów podmiejskich i regionalnych za 31,5 mld UAH

UZ ogłasza przetarg na zakup 80 elektrycznych pociągów podmiejskich i regionalnych za 31,5 mld UAH

04 października 2021 | Źródło: Centrum Strategii Transportowych / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Portal ukraińskiego Centrum Strategii Transportowych poinformował, iż 1 października w systemie zamówień publicznych Prozorro ukazało się ogłoszenie Ukrzaliznyci (UZ) o zamówieniu na pociągi elektryczne dla podmiejskich i regionalnych przewozów pasażerskich. Przewidywana wartość zamówienia wynosi 31.464.244.980 UAH (z VAT). Oferty od potencjalnych dostawców będą przyjmowane do 1 listopada, a aukcja ma się odbyć 7 grudnia 2021 roku.

Prezentacja w Kijowie. Fot. Vlad Reshetnyak

Według Centrum Strategii Transportowych, w ogłoszeniu o przetargu podano, że przedmiotem zakupu jest 30 pociągów elektrycznych prądu przemiennego i 30 pociągów elektrycznych prądu stałego dla przewozów podmiejskich, a także 20 pociągów elektrycznych prądu przemiennego dla przewozów regionalnych.

W przypadku wszystkich ogłoszonych pozycji dostawa taboru musi zostać zrealizowana do dnia 30 grudnia 2026 r.

Zgodnie z dokumentacją przetargową, pociągi elektryczne są przeznaczone dla Ukraińskich Kolei Dużych Prędkości (TPS Darnica), Charkowskiej Zajezdni Wagonów Motorowych, Zajezdni Wagonów Motorowych Fastow-1 i Dnieprowskiej Zajezdni Wagonów Motorowych.

W dokumentacji zapisano również, że pociągi elektryczne powinny być zestawione z wagonów czołowych, wagonów doczepnych i wagonów silnikowych. Wagony czołowe mogą być wagonami silnikowymi. Konstrukcja pociągu musi umożliwiać włączenie lub wyłączenie pojedynczych wagonów lub sekcji. Powinno być możliwe połączenie dwóch lub trzech pociągów elektrycznych w jeden pociąg z możliwością sterowania z jednej kabiny sterowniczej. Musi istnieć możliwość wykonywania operacji sprzęgania i rozprzęgania dwóch lub więcej pociągów elektrycznych na stacjach bez udziału załogi lokomotywy (automatycznie). Czas potrzebny do sprzęgnięcia dwóch pociągów nie może przekraczać jednej minuty.

26 sierpnia zostało podpisane memorandum pomiędzy ukraińskim Ministerstwem Infrastruktury, ukraińskim przewoźnikiem - Ukrzaliznycia i szwajcarską firmą Stadler, które określa zasady współpracy i mechanizm współdziałania stron w zakresie rozwoju ukraińskiego sektora transportu kolejowego.

Centrum Strategii Transportowych pisze, iż Aleksandr Kubrakow, minister infrastruktury poinformował, że w ramach współpracy ze Stadlerem w projekcie City Express planowany jest zakup 30 pociągów podmiejskich tej firmy dla Kijowa, a kolejne 30 zostanie rozmieszczonych między Charkowem a Dnieprem. Ponadto w memorandum jest mowa o 20 nowych regionalnych pociągach elektrycznych i 10 dalekobieżnych pociągach elektrycznych wyprodukowanych przez Stadlera w celu modernizacji taboru Ukrzaliznyci.

Tego samego dnia Aleksandr Krasnosztan, który nadzoruje projekt Kyiv City Express w UZ, powiedział podczas jazdy próbnej pociągiem elektrycznym Stadlera: "Te pociągi są wyposażone w sprzęg Scharfenberga, który umożliwia eksploatację w systemie zespołów trakcyjnych. Jest to sytuacja, w której dwie lub więcej jednostek są połączone w jeden pociąg, a system ten pozwala na sterowanie z jednej kabiny sterowniczej. Ponadto sprzęg Scharfenberga umożliwia zestawianie i rozłączanie pociągów bez udziału człowieka. Co to robi? Możemy połączyć jednostki i wyruszyć w ciągu 1-2 minut...". W ten sposób wymagania zawarte w dokumentacji przetargowej odzwierciedlają możliwości techniczne taboru produkowanego przez szwajcarską spółkę.

Jednocześnie 26 września szef UZ Aleksandr Kamyszyn zaznaczył, że fakt testowania pociągu Stadlera na Ukrainie nie oznacza, że pociągi szwajcarskiego producenta zostaną zakupione do projektu City Express - wszystko zostanie rozstrzygnięte na przetargu.