3,5 raza taniej. Jak tranzyt kolejowy pokonuje konkurencję ze strony szlaków morskich

3,5 raza taniej. Jak tranzyt kolejowy pokonuje konkurencję ze strony szlaków morskich

05 października 2021 | Źródło: ULTC ERA / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Atrakcyjność kolejowego transportu kontenerowego w porównaniu z transportem morskim stale rośnie. Według raportu Kolei Rosyjskich różnica w kosztach przewozu ładunków w kontenerach pomiędzy Azją a Europą koleją i drogą morską osiągnęła 3,5 raza.

Fot. UTLC

Rok temu skrzyżowały się dwa indeksy cenowe - Eurasian Rail Alliance Index (ERAI) i World Container Index (WCI). Od tego czasu kolej pokonała transport morski nie tylko pod względem szybkości, ale także kosztów dostawy.

 

Koszty transportu ładunków w kontenerach w relacji Azja - Europa. Źródło: ULTC ERA

 

ERAI - Eurasian Rail Alliance Index (Indeks Wymiany Tranzytowej - ERAI), to łąćzny indeks kosztów tranzytu dla przesyłek kontenerowych w Eurazjatyckiej przestrzeni kolejowej pomiędzy Chinami a UE. Jednostką pomiaru jest $/FEU. (jednostka równoważna kontenerowi czterdziestostopowemu)

Indeks wymiany tranzytowej ERAI został zaprezentowany przez United Transportation and Logistics Company - Eurasian Railway Alliance JSC na Targach Logistyki i Transportu w Chinach w 2018 roku. Jest to łączny wskaźnik kosztów tranzytowego ruchu kontenerowego w euroazjatyckim korytarzu kolejowym wzdłuż EAEU w relacjach Chiny-UE i UE-Chiny. Wartość indeksu zależy od wielu czynników, w tym taryf kontenerowych krajowych operatorów kolejowych, kosztów korzystania z platform przewozowych, kosztów usług terminalowych, prędkości i czasu podróży oraz przeciążenia infrastruktury.

WCI to pierwsze i jedyne na świecie źródło wiedzy o stawkach frachtu kontenerowego na wszystkich głównych trasach. Niezbędne źródło informacji dla importerów, eksporterów, spedytorów i innych podmiotów z branży, które potrzebują aktualnych i niezależnie zbadanych wskaźników kosztów transportu kontenerowego. Dostarcza cotygodniowe oceny stawek frachtu kontenerowego, codzienne szacunki przyszłych cen oraz bank historycznych zmian cen.

Stabilne warunki cenowe, niezawodność, poprawa jakości usług i ekspansja geograficzna mają pozytywny wpływ na wielkość przewozów kolejowych. W okresie styczeń-sierpień 2021 r. przez infrastrukturę Kolei Rosyjskich w komunikacji Chiny-Europa-Chiny przewieziono 501,8 tys. TEU (1,5 razy więcej niż w tym samym okresie 2020 r.), w tym 479,5 tys. TEU z ładunkiem (1,5 razy więcej) - czytamy w raporcie Kolei Rosyjskich.

Wysyłki z Chin do Europy wyniosły łącznie 332 600 TEU (wzrost 1,4-krotny). Z Europy do Chin - 169,2 tys. TEU (1,7-krotny wzrost).