Stwierdzony przez sąd błąd formalny przyczyną unieważnienia wygranej Stadlera w przetargu w Austrii

Stwierdzony przez sąd błąd formalny przyczyną unieważnienia wygranej Stadlera w przetargu w Austrii

11 października 2021 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W związku z niedawnym wyrokiem Federalnego Sądu Administracyjnego  Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) poinformowały firmę Stadler, że zamierzają ponownie ogłosić przetarg na zawarcie umowy ramowej na produkcję i dostawę do 186 piętrowych zespołów trakcyjnych dla Dolnej Austrii i Wiednia. Stadler w efekcie decyzji ÖBB traci kontrakt mimo, że Jego oferta została uznana za prawnie wiążącą i oceniona przez ÖBB jako najkorzystniejszą zarówno z technicznego, jak i handlowego punktu widzenia. Unieważnienie przetargu jest komentowane przez austriackie media jako poważny błąd ÖBB, który znacznie opóźni wprowadzenienowych  pojazdów do eksploatacji.

Dwupokładowy KISS Stadlera dla Kolei Słoweńskich w czasie testów w Żmigrodzie. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

W 2019 roku Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) rozpoczęły złożony i profesjonalnie zarządzany proces przetargowy na zamówienie do 186 piętrowych pociągów zespolonych. Po trwającym ponad dwa lata postępowaniu przetargowym ÖBB oceniło ofertę firmy Stadler jako najkorzystniejszą zarówno pod względem technicznym, jak i handlowym i udzieliło Stadlerowi zamówienia.

Cztery tygodnie temu austriacki Federalny Sąd Administracyjny w sposób zaskakujący unieważnił decyzję ÖBB o udzieleniu zamówienia, w zaskakujący sposób uznając decyzję ÖBB o udzieleniu zamówienia za nieważną z powodu rzekomego błędu formalnego. Sąd wszczął postępowanie w związku ze sprzeciwem współoferenta, firmy Alstom, która została wykluczona z postępowania. Wszystkie kwestie poruszone przez Alstom zostały przez sąd odrzucone.

ÖBB poinformowało obecnie Stadlera, że jest zmuszone decyzją wydaną przez Federalny Sąd Administracyjny do odwołania kontraktu zawartego z firmą Stadler. Stadler zapowiedział, że złoży odwołanie od tej decyzji ÖBB. 

Podpis elektroniczny, który został uznany przez austriacki Federalny Sąd Administracyjny za błąd formalny, jest uznawany przez właściwe organy międzynarodowe.
Był zastosowany setki razy podczas udziału w przetargach na obszarze UE. Liczne oferty zostały podpisane w ten sposób, w tym w styczniu 2021 roku zamówienie od ÖBB na dostawę pociągów ratunkowych z Styczeń 2021 r.

Austriacka ustawa o zamówieniach publicznych wymaga kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Podpis używany przez Stadlera spełnia ten wymóg. Stadler wniesie zatem odwołanie również od tego orzeczenia Federalnego Sądu Administracyjnego.

Zgodnie z austriacką ustawą federalną o zamówieniach publicznych, braki mogą zostać usunięte w późniejszym terminie. Dotyczy to m.in. podpisu, który został zakwestionowany przez sąd. Umowa o zamówieniach publicznych pomiędzy UE a Szwajcarią zakazuje dyskryminacji w przetargach publicznych, co dotyczy również kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Podstawą tego jest Ogólne Porozumienie w sprawie Zamówień Publicznych Światowej Organizacji Handlu (WTO).

Stadler ubolewa z powodu decyzji ÖBB o wszczęciu nowej procedury przetargowej i ponownej ocenie udzielenia zamówienia, zamiast skorygowania rzekomego błędu formalnego, na który powołuje się sąd. Pozwoliłoby to na terminowe zakończenie wygranego już przez Stadlera przetargu. Projekt dotyczący produkcji i dostawy wieloczłonowych, dwupokładowych pociągów dla austriackich kolei mógłby zostać niezwłocznie rozpoczęty.