Prezentacja nowego pociągu akumulatorowego Alstom

Prezentacja nowego pociągu akumulatorowego Alstom

11 października 2021 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Zasilany akumulatorowo pociąg wyprodukowany w zakładach Alstom wyruszył z Chemnitz w Niemczech w swój demonstracyjny przejazd techniczny. Opracowany jako prototyp w niemieckim zakładzie Alstom Hennigsdorf, elektryczny zespół trakcyjny z napędem akumulatorowym przejechał do Flöha i Zschopau – a następnie z powrotem do Chemnitz. Podczas przejazdu napęd pociągu przełączono z sieci trakcyjnej na zasilanie akumulatorowe, podkreślając tym samym wiodącą pozycję technologiczną Alstom w dziedzinie przyjaznych środowisku, alternatywnych systemów napędowych dla przemysłu kolejowego.

Fot. Alstom

Ten innowacyjny projekt rozpoczął się w 2016 roku jako współpraca badawcza z Politechniką Berlińską. Projekt obejmuje rozwój, certyfikację oraz obsługę pociągów pasażerskich zasilanych akumulatorowo, jak również ma na celu udowodnienie ogólnej opłacalności eksploatacji baterii dla głównych linii kolejowych. Przewiduje również przygotowanie rekomendacji dla polityków, operatorów i władz publicznych w zakresie użytkowania tego typu pojazdów na liniach niezelektryfikowanych lub częściowo zelektryfikowanych. Newralgicznym aspektem tej technologii jest innowacyjny napęd trakcyjny, zaprojektowany i przetestowany w Mannheim – w siedzibie specjalistycznego laboratorium akumulatorów i wysokiego napięcia.

- Cel Alstom jest jasny: uzyskać status międzynarodowego lidera w dziedzinie alternatywnych technologii napędowych dla transportu kolejowego. Obok nasze­go pociągu wodorowego ta najnowocześniejsza koncepcja napędu akumulatoro­wego stanowi kolejny kamień milowy we wprowadzaniu na rynek bezemisyjnych pociągów regionalnych w Niemczech i na całym świecie - powiedział  Müslüm Yakisan, prezes Alstom w Niemczech, Austrii i Szwajcarii

Pociąg zasilany akumulatorami opracowano we współpracy z partnerami projektu. Należą do nich DB Regio, regionalna sieć transportowa Badenii-Wirtembergii, nie­miecki Narodowy Program Innowacji w zakresie Technologii Wodorowych i Ogniw Pali­wo­wych oraz Politechnika Berlińska. Niemieckie Federalne Ministerstwo Trans­portu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) dofinansowuje projekt kwotą około czterech milionów euro.

Projektowi od początku towarzyszą badania naukowe na Wydziale Eksploatacji Kolei i Infrastruktury oraz na Wydziale Metod Rozwoju Produktów i Mechatroniki Politechniki Berlińskiej. Badania te wykazały, że znaczna część linii obecnie obsługi­wanych przez pojazdy z silnikiem wysokoprężnym obejmuje niezelektryfikowane odcinki – krótsze niż 100 kilometrów. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury trakcyjnej pozwala na eksploatację na tych liniach pojazdów elektrycznych zasila­nych akumulatorowo bez potrzeby przeprowadzania ich istotnej modernizacji. W ramach projektu przeprowadzono również szeroko zakrojone symulacje dynamiki podróży. 

- Nasze badania wyraźnie wykazały, że pociągi elektryczne zasilane akumulatorowo mają potencjał, aby z powodzeniem zastąpić pojazdy z silnikami Diesla w lokalnym transporcie pasażerskim. Nasze rozwa­żania zawsze uwzględniały cały system. Aspekty obejmujące pojazd, działanie i infrast­rukturę zostały przeanalizowane w różnych warunkach eksploatacyjnych w celu uzyskania wiarygodnych wyników - mówi prof. Birgit Milius, ekspertka z zakresu nauk technicznych z Wydziału Eksploatacji i Infrastruktury Kolejowej

Pociągi pasażerskie Alstomu wejdą do użycia w Badenii-Wirtembergii i Bawarii w grudniu 2021 roku, gdy wejdzie w życie nowy rozkład. Będzie to pierwszy od lat 60. pociąg akumulatorowy dopuszczony do regularnych przewozów pasażerskich w Niemczech.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Decyzje Prezesa UTK w sprawie otwartego dostępu dla RegioJet i Kolei Mazowieckich. Decyzje Prezesa UTK w sprawie otwartego dostępu dla RegioJet i Kolei Mazowieckich.
Następny artykuł Parowóz "Zosia" Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej zaprasza w podróż do Manowa Parowóz "Zosia" Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej zaprasza w podróż do Manowa