Pesa Bydgoszcz wygrała przetarg w Koszycach mimo sprzeciwu Škoda Transportation

Pesa Bydgoszcz wygrała przetarg w Koszycach mimo sprzeciwu Škoda Transportation

14 października 2021 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak poinformował czeski portal branżowy zdopravy.cz  słowacki Urząd Zamówień Publicznych (ÚVO) potwierdził wynik przetargu na nowe tramwaje w Koszycach. Przetarg wygrała polska firma Pesa. Koszyce ogłosiły przetarg na dostawę do 30 tramwajów w lutym tego roku. Swoje oferty złożyły dwie firmy PESA i Skoda Transportation. Po ich ocenie na początku lipca br. zamawiający poinformował o wyborze oferty bydgoskiej spółki. Producent z Pilzna zgłosił sprzeciw wobec wyboru oferty Pesy. Jednak komisja oceniająca oferty ponownie wskazała polską firmę jako zwycięzcę.

PESA TWIST dla Koszyc. Wizualizacja: PESA Bydgoszcz S.A.

PESA zaoferowała Koszycom dwukierunkowy tramwaj będący rozwinięciem pojazdów z rodziny Twist. Tramwaj o długości 32 metrów będzie w 100% niskopodłogowy, oparty na 4 wózkach skrętnych i wyposażony w dwa pantografy. Jednocześnie będzie nim mogło podróżować 236 pasażerów. 

Škoda Transportation z Pilzna nie odniosła sukcesu w przetargu przedsiębiorstwa transportowego w Koszycach (DPMK) na dostawę 30 tramwajów dwukierunkowych. Producent z Pilzna zajął drugie miejsce w przetargu na odnowienie floty w Koszycach i zgłosił sprzeciw wobec wyboru oferty bydgoskiej Pesy.

 

PESA TWIST dlas Koszyc. Wizualizacja: PESA Bydgoszcz S.A.

 

Słowacki Urząd Zamówień Publicznych (ÚVO) nadzorujący zamówienia publiczne, nakazał przewoźnikowi unieważnienie wyników wstępnej oceny ofert. Stało się to pod koniec sierpnia. W tym czasie ÚVO podtrzymało większość zastrzeżeń wobec wyniku przetargu wniesionych przez Škoda Transportation.

Škoda zakwestionowała sposób, w jaki Przedsiębiorstwo Transportowe Koszyce (DPMK) oceniło konkurencję. Producent z Pilzna podważył  wysokość ceny, z jaką Pesa wygrała przetarg. Škoda argumentowała to przede wszystkim cenami i niedoborami materiałów, które obecnie występują na całym świecie. W szczególności dotyczyło to materiałów takich jak miedź, aluminium i stal. Problemem, jak wynika z przedłożonych dokumentów, była również możliwość różnej interpretacji kosztów utrzymanie tramwajów.

Zwycięstwo Pesy zostało potwierdzone, z tym, że Škoda  może odwołać się ponownie po dokonaniu nowej oceny.