Deutsche Bahn (DB) buduje nowy zakład utrzymania ICE w Dortmundzie. W tym celu zainwestuje ponad 400 milionów euro i stworzy do 500 dodatkowych atrakcyjnych i przyszłościowych miejsc pracy. Nowy zakład powstaje na zachód od portu w Dortmundzie, na terenie byłego dworca towarowego.
Przygotowania do procesu zatwierdzania rozpoczną się w tym roku. W ścisłej współpracy z miastem Dortmund, DB przedstawi te plany w otwartym dialogu z mieszkańcami w pierwszej połowie 2022 roku. Rozpoczęcie budowy planowane jest na 2025 rok, a rozpoczęcie eksploatacji na 2027 rok. Centralnym punktem nowego zakładu będzie 450-metrowa hala konserwacyjna, która będzie eksploatowana w 100 procentach neutralnie pod względem emisji CO2. Na czterech torach zmieści się tam do 17 pociągów ICE dziennie.
- Aby mobilność mogła się rozwinąć, potrzebujemy wydajnej kolei. Dlatego już dziś musimy wyznaczyć kierunek rozwoju i jakości przyszłej floty. Nowy zakład w Dortmundzie jest ważnym elementem tego przedsięwzięcia - powiedział Berthold Huber, członek zarządu Deutsche Bahn ds. Przewozów Pasażerskich.
Tylko na rozbudowę i modernizację taboru dalekobieżnego DB zainwestuje do 2026 r. rekordową sumę 8,5 mld euro, w tym łącznie 167 nowych pociągów ICE 3 i 4. Prawie 2 mld euro zostanie przeznaczone na budowę i rozbudowę zakładów dalekobieżnych do 2030 r.
- Niemcy muszą znów stać się krajem kolejowym. Nowy, neutralny pod względem emisji CO2 zakład ICE w Dortmundzie wnosi do tego istotny wkład. Nowoczesna polityka transportowa jest najlepszą ochroną klimatu. W nowej fabryce łączymy ochronę klimatu z dobrobytem i dobrą pracą. Jest to dobre dla środowiska i dobre dla mieszkańców tego regionu - mówi Hendrik Wüst, Minister Transportu Kraju Związkowego Nadrenia Północna-Westfalia
- Lokalizacja w porcie w Dortmundzie jest idealna dla nowego zakładu. Możemy wykorzystać istniejące tereny kolejowe - to znacznie skraca czas planowania i budowy. W tym roku w samą infrastrukturę NRW zainwestujemy prawie 1,9 mld euro. Inwestując 400 mln euro w nowy zakład, po raz kolejny wzmacniamy ważny kraj związkowy - stwierdził Ronald Pofalla, Członek Zarządu Deutsche Bahn ds. Infrastruktury.
Dortmund, jako centralny węzeł kolejowy, zyskał w ostatnich latach na znaczeniu. Przez miasto Ruhrgebiet przebiegają liczne połączenia w kierunku północ-południe i wschód-zachód. Kilka z najważniejszych linii dalekobieżnych ma tu swój początek i koniec, zwłaszcza linie ICE z NRW przez szybką linię Kolonia-Ren/Main do Bazylei, Stuttgartu i Monachium.
W Dortmundzie znajduje się już zakład ICE oraz zakład serwisowania pociągów regionalnych. Obecnie DB zatrudnia w mieście ponad 3 000 osób, a dzięki nowemu zakładowi jeszcze bardziej umacnia swoją pozycję.