W końcu czerwca br. Kurier Kolejowy informował o jazdach próbnych w Polsce czterech nowych wagonów producentów Siemens - Škoda Transportation. Tuż przed przyjazdem do Polski wagony były testowane na Węgrzech. Po kilkudniowym pobycie w Poznaniu wagony Viaggio Comfort wróciły do Czech. W Pradze oczekują na homologację dopuszczającą do eksploatacji w krajach sąsiednich: Niemczech, Austrii, Słowacji, na Węgrzech i w Polsce. Prezentujemy zdjęcia wagonów i ich wnętrz, które już niebawem mogą pojawić się na polskich torach.
50 wagonów nowej generacji Siemens Viaggio České dráhy zamówiły w 2018 roku. Za budowę szkieletów i osadzenie ich na wózkach odpowiadały wiedeńskie zakłady Siemensa, a za ich wyposażenie Skoda Vagonka z siedzibą w Ostrawie. Wagony są przygotowane do poruszania się z prędkością 200 km/h.
Siemens w konsorcjum ze Skodą, oprócz serii 50 wagonów, o których mowa powyżej, zbuduje jeszcze 182 podobne wagony, jednak z dopuszczeniem na wyższą prędkość - 230km / h. 180 wagonów Viaggio Comfort będzie przeznaczonych do przewozu osób, a dwa dodatkowe wagony mają zostać zakupione przez zarządcę infrastruktury kolejowej w Czechach w celu przeprowadzania testów. Nowe wagony będą miały szereg innowacyjnych funkcji takich jak regulowane siedzenia w pierwszej i drugiej klasie, gniazdka do ładowania rowerów elektrycznych, sieć Wi-Fi, szyby ze specjalnymi powłokami wzmacniające sygnał radiowy i internetowy, pokładowy system informacji pasażerskiej i elektronicznej rezerwacji, ładowarki do telefonów, kino dziecięce, miejsce dla 12 rowerów oraz strefę bistro. Dostawa planowana jest na lata 2024-26, a wartość umowy to około pół miliarda euro.
Wiele wskazuje na to, że nowe wagony mogą być wykorzystane w połączeniach z polskim Bałtykiem, które České dráhy zamierzają uruchomić od grudnia przyszłego roku. Pociągi mogłyby kursować między Pragą a Gdynią. Między innymi w tym celu czeski przewoźnik powiększa swoją flotę o trzynaście lokomotyw Siemens Vectron, wydzierżawionych na dziesięć lat, które po roku będzie mógł nabyć na własność. Siedem z nich miałoby być przeznaczonych do obsługi połączenia Pragi z Gdynią.