Ostatnia z 25 zamówionych "Panter" wjeżdża na tory kolei słowackich.

Ostatnia z 25 zamówionych "Panter" wjeżdża na tory kolei słowackich.

22 października 2021 | Źródło: railpage.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pasażerowie z regionów Žilina, Trenčín i Prešov mają już do dyspozycji najnowszy pojazdy w pełnej liczbie. Dziś w lokomotywowni we Vrútkach odbyła się konferencja prasowa Spółkę Kolejową Słowacja (ZSSK - słowacka spółka zajmująca się transportem pasażerskim) z okazji przekazania ostatniej 25 jednostki elektrycznej (EJ) "Panter" przez konsorcjum czeskiej Škoda Transportation i słowackiej ŽOS Trnava.

Fot. Škoda Transportation

Przetarg o wartości 160 mln EUR stanowi największy kontrakt inwestycyjny podpisany od czasu utworzenia ZSSK w 2005 roku. Nowe jednostki to jedne z najbardziej udanych produktów Grupy ŠKODA TRANSPORTATION, o czym świadczy fakt, że oprócz Słowacji i Czech jeżdżą także na Litwie, Ukrainie, w Finlandii, a wkrótce pojawią się na liniach Łotwy i Estonii.

Prawie dwuletnia okres stopniowego wprowadzania jednostek do eksploatacji (pierwszy pojazd został zaprezentowany mediom w lutym 2020 roku) została dziś pomyślnie zakończona we Vrútkach przekazaniem ostatniej Pantery.

Nowe EJ są wdrażane głównie na liniach:

  • Žilina - Púchov - Trenčín,
  • Žilina - Čadca,
  • Púchov - Horní Lideč,
  • Čadca - Skalité - Zwardoń,
  • Žilina - Liptovský Mikuláš.
Wnętrze elektrycznej jednostki (EJ) "Pantera" w służbie ZSSK. Fot. Škoda Transportation.

 

Z prędkością maksymalną 160 km/h spełniające wymagania TSI stanowią wydajne pojazdy na poziomie XXI wieku. W eksploatacji znajdują się dwie wersje EJ - trzyczłonowa EJ o długości 80 m i pojemności 247 miejsc (13 sztuk) oraz czteroczłonowa EJ o długości 106 m i pojemności 343 miejsc (12 sztuk).

 Do tej pory Pantery przejechały ponad 1,4 miliona kilometrów na trasach regionalnych.

  • Największy przebieg 660 002 km ma jednostka przejęta przez ZSSK 1 grudnia 2020 roku.
  • Średnia dostępność wszystkich jednostek UE wynosi 93,5%.
  • Ostatni pojazd, który został dziś odebrany, został dostarczony przez producenta 8 miesięcy przed terminem.

 

Kabina maszynisty w elektrycznej jednostce (EJ) "Pantera" w służbie ZSSK. Fot. Škoda Transportation.

 

Przetarg o wartości prawie 160 mln euro (159 999 500,00 euro*), w ramach którego regiony Žilina, Trenčín i Prešov otrzymały w sumie 25 nowych jednostek elektrycznych, jest największym w historii narodowego przewoźnika. Większą część tej kwoty pokrywa Fundusz Spójności Unii Europejskiej (134.598.779,38 euro netto),  23.752.725,77 euro netto pokrywa budżet państwa, kwotę 1.647.994,85 euro netto zapłacił ZSSK ze środków własnych.

Niskopodłogowe, klimatyzowane jednostki są pozbawione barier dla osób o niepełnej sprawności, mają szerokie drzwi wejściowe i duże przestrzenie wewnętrzne oraz  wielofunkcyjne przedziały dla osób o ograniczonej mobilności i miejsce na wózki inwalidzkie, wózki dziecięce i rowery.

 

Wnętrze elektrycznej jednostki (EJ) "Pantera" w służbie ZSSK. Fot. Škoda Transportation.

 

Zestawy posiadają centralne sterowanie drzwiami (otwieranie/zamykanie/blokowanie) oraz toalety z zamkniętym systemem odpływowym i suszarką do rąk. Pojazdy te wyposażone są w system kamer bezpieczeństwa, system informacji akustycznej i wizualnej, system automatycznego zliczania pasażerów. Pasażerowie mogą skorzystać z gniazdek do ładowania urządzeń przenośnych (laptopów i telefonów komórkowych) oraz z sieci wi-fi. Przyjemny i nowoczesny wygląd pojazdów uzupełnia stylowe oświetlenie wnętrza w technologii LED.

 

Przedział wielofunkcyjny w elektrycznej jednostce (EJ) "Pantera" w służbie ZSSK.
Fot. Škoda Transportation.

Do końca 2023 roku również pasażerowie we wschodniej Słowacji będą mogli podróżować podobnymi pojazdami. Na początku września narodowy przewoźnik słowacki podpisał umowę z konsorcjum ŠKODA TRANSPORTATION i ŽOS Trnava na zakup kolejnych 9 nowych jednostek elektrycznych z możliwością opcji na kolejne 11. Nowe "Pantery" zostaną dostarczone do regionalnej eksploatacji zelektryfikowanych linii w rejonie Koszyc i Preszowa, przede wszystkim na liniach Koszyce - Lipany - Plaveč, Koszyce - Michaľany - Trebišov a po elektryfikacji również do Humennego i Koszyce - Michaľany - Čierna nad Tisou.

W ten sposób flota najnowocześniejszych jednostek na Słowacji wzrośnie do 34 jednostek lub do 45 jednostek, jeśli opcja zostanie zrealizowana.