Posuwają się prace przy naprawie wąkotorowego parowozu Px48-1920 Kolei Średzkiej

Posuwają się prace przy naprawie wąkotorowego parowozu Px48-1920 Kolei Średzkiej

23 października 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Wyprodukowana w 1955 roku, wycofana z ruchu w 2002 roku, po długotrwałym postoju w hali parowozowni w 2018 roku lokomotywa wąskotorowa Px48-1920 Średzkiej Kolei Powiatowej poddana została naprawie głównej, mającej na celu przywrócenie maszyny do pełnej sprawności. Jak informował Kurier Kolejowy na początku października po wielu miesiącach żmudnych i skomplikowanych prac kocioł lokomotywy przeszedł z wynikiem pozytywnym tzw. próbę wodną z udziałem inspektorów Transportowego Dozoru Technicznego. Trwają kolejne etapy prac, a ich efekt, jak zapowiada zarządzające wąskotorówką Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana", będzie można zobaczyć niebawem, jeszcze w listopadzie. Dzisiaj publikujemy zdjęcia Krzysztofa Kubiaka przezentujące stan aktualny parowozu na dzień 22 października br.

 

Remontowany parowóz Px48-1920 Fot. Krzysztof Kubiak

 

Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana" zarządzające wąskotorówką zdecydowało się na naprawę drugiego parowozu chcąc zachować ciągłość funkcjonowania trakcji parowej na kolejce średzkiej. - Parowozy są na tyle specyficzne, że wielokrotnie muszą być wyłączane z ruchu ze względu na przeglądy, tudzież cykle rewizji wewnętrznej.

 

Remontowany parowóz Px48-1920  Fot. Krzysztof Kubiak

 

Posiadanie drugiego parowozu sprawi, że w przypadku, gdy aktualnie jeżdżący będzie musiał przejść wspomnianą rewizję, kolejka będzie posiadała wówczas parowóz zastępczy. To także zabezpieczenie na awarię któreś z lokomotyw.

 

Remontowany parowóz Px48-1920  Fot. Krzysztof Kubiak

 

Zakres naprawy jest bardzo duży. Zdecydowana większość elementów parowozu jest całkowicie nowa, bądź gruntowanie zregenerowana. Takie zabiegi sprawią, że maszyna będzie dzielnie służyć średzkim kolejarzom przez następne kilkanaście lat. Trzeba też wskazać, że po latach funkcjonowania maszyny w rozkładzie planowym jej stan był bardzo zły, a podwozie skrajnie było wyeksploatowane.

 

Remontowany parowóz Px48-1920  Fot. Krzysztof Kubiak