Pierwsza z lekkich lokomotyw wyprodukowanych przez CZ LOKO dla PKP Intercity już gotowa.

Pierwsza z lekkich lokomotyw wyprodukowanych przez CZ LOKO dla PKP Intercity już gotowa.

25 października 2021 | Źródło: Railcolor / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity w lutym tego roku podpisało umowę z czeską firmą CZ Loko na wyprodukowanie i dostawę 10 nowych lekkich spalinowych lokomotyw manewrowych EffiShunter 300. Dzięki współpracy z niemieckim portalem Railcolor możemy zaprezentować czytelnikom pierwszą ze zbudowanych lokomotyw 794 020 zaobserwowaną podczas jazd próbnych na torach położonych nieopodal fabryki w Czeskiej Trebowej, w malaturze charakterystycznej dla naszego narodowego przewoźnika.

Fot. Railcolor

Lekkie lokomotywy spalinowe będą służyć do pracy manewrowej i zestawiania składów wagonowych przewoźnika na bocznicach Zakładów PKP Intercity. Wartość zamówienia wynosi 39,1 mln zł netto. W ramach kontraktu CZ Loko przeszkoli pracowników przewoźnika z obsługi lokomotyw. Czeski producent taboru udzieli czteroletniej gwarancji i rękojmi na wyprodukowane pojazdy. Umowa będzie realizowana  przez okres 24 miesięcy od daty jej podpisania, a dostawa pierwszej  z lokomotyw nastąpi w ciągu 18 miesięcy.

Już niebawem lokomotywa zostanie przewieziona do Polski na tor dośwadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, gdzie będzie zaliczała wszystkie jazdy testowe niezbędne do uzyskania homologacji.na polska sieć kolejową.

Nie jest to pierwsza lokomotywa czeskiego producenta dostarczona polskiemu operatorowi, gdyż pierwsza pionierska lokomotywa to 794 014, wyprodukowana dla warszawskiego metra w 2019 roku. Lokomotywa manewrowa dostarczona do Warszawy do STP Kabaty 28 sierpnia  2019 roku po uzyskaniu przez producenta świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu i skompletowaniu niezbędnej dokumentacji, rozpoczęła pracę na STP listopadzie tego roku.Nowa dwuosiowa lokomotywa manewrowa o maksymalnej prędkości 40 km/h została przeznaczona do lekkich prac manewrowych na bocznicach oraz transportu pojazdów metra. Masa służbowa lokomotywy typu 794 to 30 ton. Jej długość to 7980 mm, a szerokość 3500 mm. Moc silnika spalinowego Caterpillar C13 wynosi 328 kW.

Przeznaczona dla PKP Intercity lokomotywa 794 020 była widziana poza fabryką w Czeskiej Trebowej podczas jazd próbnych. Pojazd  „98 54 5794 020-8 CZ-PCI” będzie drugą EffiShunter 300 dostarczoną do Polski. Dziesięć zamówionych przez PKP Intercity lokomotyw o mocy 328 kW będzie służyło do manewrowania pociągami pasażerskimi. Otrzymują niebiesko-pomarańczowe malowanie charakterystyczne dla wszystkich nowszych jednostek taboru manewrowego PKP IC

Lokomotywa 794 020 została ukończona z końcem lata 2021 roku, teraz zostanie przewieziona do Ośrodka Badawczego Instytutu Kolejnictwa  w Żmigródzie. W przeciwieństwie do starszych modeli EffiShunter 300, ta maszyna jest wyposażona w silnik C13 CAT, spełniający bardziej rygorystyczne normy emisji Stage V. Spodziewamy się, że po homologacji pojazdów na polskiej sieci kolejowej  lokomotywom zostanie zmieniona numeracja. Jak wieść gminna niesie w PKP Intercity mają mieć oznaczenie SM60